Concept for IT Demand Management: Case UPM-Kymmene Oyj
Laitinen, Pekka (2016)
Laitinen, Pekka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710491
Tiivistelmä
IT kysynnänhallinta luo perustan jokaisen tietohallintoyksikön toiminnalle. Kysyntää syntyy monesta eri lähteestä ja siihen pitää pystyä vastaamaan riittävillä resursseilla ja kyvykkyyksillä. Kontrolloidulla kysynnänhallinnalla voidaan vaikuttaa kustannuksiin, resursointiin sekä kykyyn vastata liiketoiminnan tarpeisiin ennakoivasti.
Tutkimus tehtiin yritykselle UPM-Kymmene. Sen tarkoituksena oli lisätä näkyvyyttä IT-kysyntään palveluiden ja liiketoimintojen välillä sekä yhdenmukaistaa prosesseja ja työkaluja kysynnän keräämiseen.
Konsepti perustuu tutkittuun teoriaan, parhaisiin käytäntöihin IT-kysynnänhallinnasta sekä vertaisarviointeihin. Lisäksi sisäisen materiaalin ja haastattelujen läpikäynnillä on kartoitettu nykytilaa ja tunnistettu merkittävimpiä ongelmia prosessissa.
Tutkimuksentulosten pohjalta on luotu malli jolla kysyntää voidaan kerätä, luokitella tyypin ja koon mukaan sekä käsitellä yhteisillä säännöillä. Mallissa esitellään myös avainroolit ja niiden vastuut kysynnänhallintaprosessissa sekä tuodaan esille tarvittavat toimenpiteet ja työkalut konseptin käyttöönottoa varten.
Lopputuloksena voidaan osoittaa että tehokkaan IT-kysynnänhallinnan pohja luodaan toimivalla vuorovaikutuksella liiketoiminnan ja IT-osaston välillä. Kysynnänhallintaan tarvitaan selkeät roolit ja vastuut kysynnän keräämiseen ja analysointiin sekä yhteiset pelisäännöt, minkä pohjalta kysyntää hyväksytään toteutukseen. Kysynnänhallintaan tarvitaan myös sopiva työkalu jolla kysyntää kerätään ja käsitellään eteenpäin.
Tutkimus tehtiin yritykselle UPM-Kymmene. Sen tarkoituksena oli lisätä näkyvyyttä IT-kysyntään palveluiden ja liiketoimintojen välillä sekä yhdenmukaistaa prosesseja ja työkaluja kysynnän keräämiseen.
Konsepti perustuu tutkittuun teoriaan, parhaisiin käytäntöihin IT-kysynnänhallinnasta sekä vertaisarviointeihin. Lisäksi sisäisen materiaalin ja haastattelujen läpikäynnillä on kartoitettu nykytilaa ja tunnistettu merkittävimpiä ongelmia prosessissa.
Tutkimuksentulosten pohjalta on luotu malli jolla kysyntää voidaan kerätä, luokitella tyypin ja koon mukaan sekä käsitellä yhteisillä säännöillä. Mallissa esitellään myös avainroolit ja niiden vastuut kysynnänhallintaprosessissa sekä tuodaan esille tarvittavat toimenpiteet ja työkalut konseptin käyttöönottoa varten.
Lopputuloksena voidaan osoittaa että tehokkaan IT-kysynnänhallinnan pohja luodaan toimivalla vuorovaikutuksella liiketoiminnan ja IT-osaston välillä. Kysynnänhallintaan tarvitaan selkeät roolit ja vastuut kysynnän keräämiseen ja analysointiin sekä yhteiset pelisäännöt, minkä pohjalta kysyntää hyväksytään toteutukseen. Kysynnänhallintaan tarvitaan myös sopiva työkalu jolla kysyntää kerätään ja käsitellään eteenpäin.