Työhyvinvoinnin kartoitus ja kehittäminen, case: Pizza Hut- ravintolat
Aavaluoma, Mira (2016)
Aavaluoma, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710310
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa työntekijöiden työhyvinvoinnin tilaa Pizza Hut -ravintoloissa. Työhyvinvoinnin tilan kartoittaminen oli ajankohtaista, sillä sitä ei oltu kartoitettu useaan vuoteen kyseisessä organisaatiossa. Pizza Hut – ravintoloiden työntekijöille teetetyn työhyvinvointikyselyn ja Pizza Hut – ravintoloiden ravintolapäälliköille teetetyn avokyselylomakkeen avulla pyrittiin selvittämään työntekijöiden työhyvinvoinnintila ja sitä, millä työhyvinvoinnin osa-alueilla olisi kehitettävää ja millä osa-alueilla asioiden koetaan olevan hyvin.
Työhyvinvointikysely toteutettiin keväällä 2015. Työhyvinvointikysely pitää sisällään työhyvinvoinnin eriosa osa-alueisiin liittyviä kysymyksiä sekä muutamia avoimia kysymyksiä. Kun työhyvinvointikyselyä laadittiin, apuna käytettiin työhyvinvointiin ja työkykyyn liittyvää teoriaa. Työhyvinvointikyselyyn vastasi 37 henkilöä, joka vastaa noin vähää yli 70 prosenttia Pizza Hut –ravintoloissa työskentelevien työntekijöiden määrästä. Lisäksi avokyselylomakkeeseen vastasi kaksi ravintolapäällikköä, joka vastaa 50 prosenttia ravintolapäälliköiden määrästä.
Työhyvinvointikyselyn vastausten perusteella opinnäytetyöntekijä laati ehdotuksia, kuinka työhyvinvointia voitaisiin kyseisen yrityksen eri ravintoloissa kehittää niiltä osin, missä työntekijät kokivat parannettavaa. Työntekijöiden työhyvinvointiin tulee kiinnittää jatkuvasti huomiota. Jotta työntekijöiden hyvinvointia työssä pystytään kehittämään, on tiedettävä mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Hyvinvointi koostuu useasta eri tekijästä. Kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin vaikuttavat sosiaaliset, fyysiset ja psyykkiset tekijät. Työhyvinvoinnista vastuussa ovat niin työnantaja kuin itse työntekijä. Organisaatiolle työntekijöiden hyvinvointi merkitsee työn laatua ja kannattavuutta sekä yrityksen parempaa menestystä markkinoilla. Lisäksi kokonaisvaltainen työhyvinvointi edistää työntekijän terveyttä ja parantaa työntekijöiden elämänlaatua.
Työhyvinvointikyselyn perusteella selvisi, että henkilöstön kokemus työhyvinvoinnista tutkittavan ketjun ravintoloissa on yleisesti ottaen todella hyvä, etenkin seuraavilla osa-alueilla työyhteisö, ammattitaito ja työmotiivit sekä työkyky ja jaksaminen. Työhyvinvoinnissa oli puolestaan hieman kehittämistä työhyvinvointikyselystä saatujen vastausten perusteella seuraavissa osa- alueissa työterveys, työturvallisuus ja työolosuhteet.
Työhyvinvointikysely toteutettiin keväällä 2015. Työhyvinvointikysely pitää sisällään työhyvinvoinnin eriosa osa-alueisiin liittyviä kysymyksiä sekä muutamia avoimia kysymyksiä. Kun työhyvinvointikyselyä laadittiin, apuna käytettiin työhyvinvointiin ja työkykyyn liittyvää teoriaa. Työhyvinvointikyselyyn vastasi 37 henkilöä, joka vastaa noin vähää yli 70 prosenttia Pizza Hut –ravintoloissa työskentelevien työntekijöiden määrästä. Lisäksi avokyselylomakkeeseen vastasi kaksi ravintolapäällikköä, joka vastaa 50 prosenttia ravintolapäälliköiden määrästä.
Työhyvinvointikyselyn vastausten perusteella opinnäytetyöntekijä laati ehdotuksia, kuinka työhyvinvointia voitaisiin kyseisen yrityksen eri ravintoloissa kehittää niiltä osin, missä työntekijät kokivat parannettavaa. Työntekijöiden työhyvinvointiin tulee kiinnittää jatkuvasti huomiota. Jotta työntekijöiden hyvinvointia työssä pystytään kehittämään, on tiedettävä mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Hyvinvointi koostuu useasta eri tekijästä. Kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin vaikuttavat sosiaaliset, fyysiset ja psyykkiset tekijät. Työhyvinvoinnista vastuussa ovat niin työnantaja kuin itse työntekijä. Organisaatiolle työntekijöiden hyvinvointi merkitsee työn laatua ja kannattavuutta sekä yrityksen parempaa menestystä markkinoilla. Lisäksi kokonaisvaltainen työhyvinvointi edistää työntekijän terveyttä ja parantaa työntekijöiden elämänlaatua.
Työhyvinvointikyselyn perusteella selvisi, että henkilöstön kokemus työhyvinvoinnista tutkittavan ketjun ravintoloissa on yleisesti ottaen todella hyvä, etenkin seuraavilla osa-alueilla työyhteisö, ammattitaito ja työmotiivit sekä työkyky ja jaksaminen. Työhyvinvoinnissa oli puolestaan hieman kehittämistä työhyvinvointikyselystä saatujen vastausten perusteella seuraavissa osa- alueissa työterveys, työturvallisuus ja työolosuhteet.