Katsojien hyödyntäminen videotuotannon eri vaiheissa
Soini, Samu (2016)
Soini, Samu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610029
Tiivistelmä
Perustamani Filmloop Oy:n tavoitteena on kertoa tarinoita tavalla jota asiakkaat rakastavat. Uskon että sisällöt olisivat parempia, jos katsoja otetaan mukaan prosessiin heti tuotannon alkuvaiheessa lean startup –metodeja hyödyntämällä. Opinnäytetyössäni kuvailen, miten kaksi muuta online-sisältöihin erikoistunutta tuotantoyhtiötä hyödyntävät katsojia tuotannon eri vaiheissa.
Tutkimukseni muodoksi valitsin teemahaastattelun. Opinnäytetyötäni varten haastattelin kahta arvostamaani vaikuttajaa. Pauli Kopu on KLOKin luova johtaja, perustaja ja hallituksen puheenjohtaja. Kai Kotajärvi on Rabbit Filmsin sosiaalisen median vastaava.
Opinnäytetyössäni kuvailen millä tavalla KLOK ja Rabbit Films hyödyntävät katsojia ideoinnissa, konseptinsuunnittelussa, demoamisessa ja tuotannossa. Lisäksi tarkastellaan alan tulevaisuutta ja kehityksen kärjessä pysymistä.
Online-sisällöt mahdollistavat lean startup –metodien hyödyntämisen paremmin kuin tv-tuotannot. Optimaalisimmillaan tekeminen on jatkuvaa ja yleisöä osallistuttavaa. Kehitettävää on kohderyhmätutkimuksen selkeyttämisessä ja järjestelmällisen systeemin luomisessa.
Tutkimukseni muodoksi valitsin teemahaastattelun. Opinnäytetyötäni varten haastattelin kahta arvostamaani vaikuttajaa. Pauli Kopu on KLOKin luova johtaja, perustaja ja hallituksen puheenjohtaja. Kai Kotajärvi on Rabbit Filmsin sosiaalisen median vastaava.
Opinnäytetyössäni kuvailen millä tavalla KLOK ja Rabbit Films hyödyntävät katsojia ideoinnissa, konseptinsuunnittelussa, demoamisessa ja tuotannossa. Lisäksi tarkastellaan alan tulevaisuutta ja kehityksen kärjessä pysymistä.
Online-sisällöt mahdollistavat lean startup –metodien hyödyntämisen paremmin kuin tv-tuotannot. Optimaalisimmillaan tekeminen on jatkuvaa ja yleisöä osallistuttavaa. Kehitettävää on kohderyhmätutkimuksen selkeyttämisessä ja järjestelmällisen systeemin luomisessa.