Multicultural Workforce in Hotel Receptions in Finland: Advantages, Challenges and Requirements
Kortelainen, Krista (2016)
Kortelainen, Krista
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259713
Tiivistelmä
Monikulttuurinen Työvoima Hotellin Vastaanotossa Suomessa: Hyödyt, Haasteet ja Vaatimukset
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia monikulttuurisen työvoiman hyötyjä, haasteita sekä vaatimuksia kansainvälisessä palveluympäristössä, helsinkiläisten hotellien vastaanotossa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa ulkomaalaisille tiedosta ja taidoista, joita tarvitaan työskenneltäessä hotellin vastaanotossa Suomessa sekä esitellä myös hotellien johtajille mahdolliset hyödyt ja haasteet monikulttuurisen työvoiman palkkaamiseen.
Opinnäytetyö koostu teoreettisesta osasta sekä laadullisesta tutkimuksesta. Teoreettinen osaa antaa perustietoa kulttuurista, monikulttuurisista ryhmistä sekä monikulttuurisesta työympäristöstä. Lisäksi työ kertoo hotellin vastaanoton toiminnoista, asiakaspalvelusta ja suomalaisesta palveluympäristöstä. Laadullinen tutkimus valittiin tähän opinnäytetyöhön sopivaksi, sillä aihe sekä esitetyt kysymykset vaativat perusteellista tietoa ja kokemusta alan ammattilaisilta. Teemahaastatteluky-symykset lähetettiin seitsemälle hotellipäällikölle, jotka johtavat kansallisesti ja kansainvälisestä tunnettuja hotelleja pääkaupunkiseudulla ja ovat vastuussa rekrytoinnista.
Kirjallisuuden ja tutkimustulosten mukaisesti voidaan sanoa, että monikulttuurinen työryhmä sekä henkilöstö voivat luoda monia hyötyjä ja mahdollisuuksia hotelleille tuomalla kulttuuritietoa sekä kielellisesti lahjakasta henkilökuntaa. Tämän lisäksi voidaan sanoa, että erilaiset kulttuurilliset ulottuvuudet, myös kieli, voivat aiheuttaa huomattavia haasteita ja haittoja työympäristössä sekä yrityksessä. Kielelliset hyödyt ja haitat nostettiin esiin useaan kertaan opinnäytetyön aikana ja sen voidaankin sanoa olevan tärkein aihe monikulttuurisen työvoiman rekrytoinnissa.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että kielelliset ja kulttuuriset haasteet voidaan estää huolellisella suunnittelulla, kärsivällisellä johtamisella sekä työvoiman kouluttamisella. Haastatellut hotellinjohtajat kokivat monikulttuurisen työvoiman positiivisen vaikutuksen olevan suurempi kuin sen haasteet ja he olisivat valmiita palkkaamaan lisää kansainvälistä työvoimaa, jotta heidän asiakkailleen voitaisiin tarjota monipuolisempaa palvelua.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia monikulttuurisen työvoiman hyötyjä, haasteita sekä vaatimuksia kansainvälisessä palveluympäristössä, helsinkiläisten hotellien vastaanotossa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa ulkomaalaisille tiedosta ja taidoista, joita tarvitaan työskenneltäessä hotellin vastaanotossa Suomessa sekä esitellä myös hotellien johtajille mahdolliset hyödyt ja haasteet monikulttuurisen työvoiman palkkaamiseen.
Opinnäytetyö koostu teoreettisesta osasta sekä laadullisesta tutkimuksesta. Teoreettinen osaa antaa perustietoa kulttuurista, monikulttuurisista ryhmistä sekä monikulttuurisesta työympäristöstä. Lisäksi työ kertoo hotellin vastaanoton toiminnoista, asiakaspalvelusta ja suomalaisesta palveluympäristöstä. Laadullinen tutkimus valittiin tähän opinnäytetyöhön sopivaksi, sillä aihe sekä esitetyt kysymykset vaativat perusteellista tietoa ja kokemusta alan ammattilaisilta. Teemahaastatteluky-symykset lähetettiin seitsemälle hotellipäällikölle, jotka johtavat kansallisesti ja kansainvälisestä tunnettuja hotelleja pääkaupunkiseudulla ja ovat vastuussa rekrytoinnista.
Kirjallisuuden ja tutkimustulosten mukaisesti voidaan sanoa, että monikulttuurinen työryhmä sekä henkilöstö voivat luoda monia hyötyjä ja mahdollisuuksia hotelleille tuomalla kulttuuritietoa sekä kielellisesti lahjakasta henkilökuntaa. Tämän lisäksi voidaan sanoa, että erilaiset kulttuurilliset ulottuvuudet, myös kieli, voivat aiheuttaa huomattavia haasteita ja haittoja työympäristössä sekä yrityksessä. Kielelliset hyödyt ja haitat nostettiin esiin useaan kertaan opinnäytetyön aikana ja sen voidaankin sanoa olevan tärkein aihe monikulttuurisen työvoiman rekrytoinnissa.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että kielelliset ja kulttuuriset haasteet voidaan estää huolellisella suunnittelulla, kärsivällisellä johtamisella sekä työvoiman kouluttamisella. Haastatellut hotellinjohtajat kokivat monikulttuurisen työvoiman positiivisen vaikutuksen olevan suurempi kuin sen haasteet ja he olisivat valmiita palkkaamaan lisää kansainvälistä työvoimaa, jotta heidän asiakkailleen voitaisiin tarjota monipuolisempaa palvelua.