Erityislasten vuorovaikutuksen tukeminen leikin avulla
Rönkkö, Tarja (2016)
Rönkkö, Tarja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249520
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli kannustaa erityisoppilaita tuottamaan ääntä ja puhetta leikkituokioissa. Kehittämistehtävänä oli ohjata lasten leikkiä sekä tukea ja edistää heidän sosiaalista vuorovaikutustaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Iisalmen kaupungin Edvin Laineen koulu.
Opinnäytetyö toteutettiin kevätlukukaudella 2015 pitämällä seitsemän erillistä leikkituntia. ”Tyttöjen tunti” -leikkituokioihin osallistui yhteensä neljä 9—10 -vuotiasta lasta kahdesta erityisopetuksen pienryhmästä. Tuokiot suunniteltiin etukäteen ja lapsia arvioitiin havainnoimalla leikin aikana. Lasten palaute saatiin tunnin päätteeksi.
Opinnäytetyössä havainnoitiin lapsia ja arvioitiin havaintojen perusteella heidän sosiaalisen vuorovaikutuksensa ja kielellisten taitojensa kehittymistä. Kevätlukukauden lopussa lasten luokkien erityisopettajilta pyydettiin kyselylomakkeeseen arviointi jokaisesta lapsesta. Havainnot teemoiteltiin kahteen ryhmään ja niiden perusteella arvioitiin lasten kielellisten taitojen ja sosiaalisten vuorovaikutustaitojen kehittymistä lukuvuoden aikana.
Lasten yhteisen leikin mahdollistaminen oli tavoite, johon päästiin opinnäytetyössä. Saatujen arviointivastausten perusteella voidaan päätellä lasten kielellisten ja sosiaalisten taitojen kehittyneen. On kuitenkin mahdotonta sanoa, mikä on lasten luonnollisen kypsymisen ja mikä leikkituokioiden osuutta kehityksessä. Lasten yhteistoiminnallisuuden kehittyminen edistää jatkossa yhteisen leikin onnistumista. Sosiaalisen vuorovaikutuksen lisääntyminen auttaa lapsia menestymään sosiaalisissa tilanteissa myöhemmässä elämässään. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden aikana syntyneiden kokemusten hyödyntäminen ja opinnäytetyön jatkokehittäminen leikin oppaaksi on mahdollista.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli kannustaa erityisoppilaita tuottamaan ääntä ja puhetta leikkituokioissa. Kehittämistehtävänä oli ohjata lasten leikkiä sekä tukea ja edistää heidän sosiaalista vuorovaikutustaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Iisalmen kaupungin Edvin Laineen koulu.
Opinnäytetyö toteutettiin kevätlukukaudella 2015 pitämällä seitsemän erillistä leikkituntia. ”Tyttöjen tunti” -leikkituokioihin osallistui yhteensä neljä 9—10 -vuotiasta lasta kahdesta erityisopetuksen pienryhmästä. Tuokiot suunniteltiin etukäteen ja lapsia arvioitiin havainnoimalla leikin aikana. Lasten palaute saatiin tunnin päätteeksi.
Opinnäytetyössä havainnoitiin lapsia ja arvioitiin havaintojen perusteella heidän sosiaalisen vuorovaikutuksensa ja kielellisten taitojensa kehittymistä. Kevätlukukauden lopussa lasten luokkien erityisopettajilta pyydettiin kyselylomakkeeseen arviointi jokaisesta lapsesta. Havainnot teemoiteltiin kahteen ryhmään ja niiden perusteella arvioitiin lasten kielellisten taitojen ja sosiaalisten vuorovaikutustaitojen kehittymistä lukuvuoden aikana.
Lasten yhteisen leikin mahdollistaminen oli tavoite, johon päästiin opinnäytetyössä. Saatujen arviointivastausten perusteella voidaan päätellä lasten kielellisten ja sosiaalisten taitojen kehittyneen. On kuitenkin mahdotonta sanoa, mikä on lasten luonnollisen kypsymisen ja mikä leikkituokioiden osuutta kehityksessä. Lasten yhteistoiminnallisuuden kehittyminen edistää jatkossa yhteisen leikin onnistumista. Sosiaalisen vuorovaikutuksen lisääntyminen auttaa lapsia menestymään sosiaalisissa tilanteissa myöhemmässä elämässään. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden aikana syntyneiden kokemusten hyödyntäminen ja opinnäytetyön jatkokehittäminen leikin oppaaksi on mahdollista.