Operatiivisen ostotoiminnan kehittäminen maahantuontiyrityksessä
Uitto, Jesse (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239368
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli suomalainen maahantuontia harjoittava tukkukauppa, jonka oman tuotemerkin operatiiviseen ostotoimintaan haluttiin selkeyttä. Tukimuskysymykset koskivat nimikkeiden hankintamenetelmiä, tilauseriä ja varmuusvarastojen suuruutta.
Tutkimus oli tapaustutkimus, johon sisältyi niin kvantitatiivisia kuin kvalitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Tiedonkeruu tapahtui pääosin yrityksen tietojärjestelmästä, josta saatua tietoa analysoitiin ja jatkojalostettiin lopullisiksi tutkimustuloksiksi. Tiedon analysoinnissa käytettiin apuna erilaisia teoreettisia malleja. Tutkimukseen sisältyi myös yritysjohdon haastatteluita, joista saatua tietoa hyödynnettiin tietojärjestelmästä kerätyn tiedon analysoinnissa.
Tutkimuksen tuloksiin kuului nimikkeiden ABC-analyysi sekä nimikekohtainen palvelutason määrittely, tilausvälisuunnitelma, tilauspiste ja varmuusvaraston taso. Tutkimuksen tulokset selkeyttivät yrityksen operatiivista hankintatoimintaa ja vähensivät käyttöpääoman tarvetta.
Tutkimus oli tapaustutkimus, johon sisältyi niin kvantitatiivisia kuin kvalitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Tiedonkeruu tapahtui pääosin yrityksen tietojärjestelmästä, josta saatua tietoa analysoitiin ja jatkojalostettiin lopullisiksi tutkimustuloksiksi. Tiedon analysoinnissa käytettiin apuna erilaisia teoreettisia malleja. Tutkimukseen sisältyi myös yritysjohdon haastatteluita, joista saatua tietoa hyödynnettiin tietojärjestelmästä kerätyn tiedon analysoinnissa.
Tutkimuksen tuloksiin kuului nimikkeiden ABC-analyysi sekä nimikekohtainen palvelutason määrittely, tilausvälisuunnitelma, tilauspiste ja varmuusvaraston taso. Tutkimuksen tulokset selkeyttivät yrityksen operatiivista hankintatoimintaa ja vähensivät käyttöpääoman tarvetta.