Visuaalisen ilmeen merkitys elektronisen musiikin tapahtumalle
Paananen, Topi (2016)
Paananen, Topi
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239234
Tiivistelmä
Tutkielmassani selvitän, mikä merkitys visuaalisella ilmeellä on elektronisen musiikin tapahtumalle. Tutkimalla erilaisia visuaalisen viestinnän keinoja selvitän, kuinka onnistunut tapahtumabrändi kuten Night Slugs, Top Billin, DMZ tai So Far Gone luodaan. Lisäksi kerron sosiaalisesta mediasta tapahtuman visuaalisen viestinnän kanavana, ja siitä, mitä etuja ja haasteita nopeasti kehittyvät viestintävälineet luovat tapahtumamarkkinoinnille. Tutkielman loppuosassa annan käytännön ohjeita tapahtuman visuaalisen ilmeen suunnitteluun.
Tutkimusaineistona käytin alan kirjallisuutta sekä internet-lähteitä, kuten eri graafisten suunnittelijoiden ja tapahtumatuottajien haastatteluja. Tietoperustana tutkielmalleni ovat työelämäkokemukseni tapahtumakentältä sekä musiikkialan visuaalisen ilmeen merkityksen tuntemus.
Elektronisen musiikin tapahtuman visuaaliseen suunnitteluun ei ole yhtä oikeaa toteutustapaa. Tuotantoon liittyy kuitenkin tiettyjä vakiintuneita käytäntöjä, kuten printtimateriaalin käyttö tapahtumamarkkinoinnissa, Facebook-tapahtumasivujen luonti ja VJ:den esiintyminen tapahtumissa.
Hyvin suunniteltu tapahtumamarkkinointi on selkeää, kekseliästä ja mieleenpainuvaa. Informatiivisuus printtijulisteissa on tärkeää, mutta ei enää nykyisin välttämätöntä, sillä tarvittava tieto löytyy Facebookin tapahtumasivuilta.
Tapahtumabrändi voidaan tuotteistaa esimerkiksi vaatemerkiksi tai levy-yhtiöksi, jolloin jo hankittu tunnettuus helpottaa uudelle sektorille siirtymistä. Tällöin myös uudet vaatemerkistä tai levy-yhtiöstä kiinnostuneet asiakkaat löytävät tapahtumaan helpommin.
Tutkimusaineistona käytin alan kirjallisuutta sekä internet-lähteitä, kuten eri graafisten suunnittelijoiden ja tapahtumatuottajien haastatteluja. Tietoperustana tutkielmalleni ovat työelämäkokemukseni tapahtumakentältä sekä musiikkialan visuaalisen ilmeen merkityksen tuntemus.
Elektronisen musiikin tapahtuman visuaaliseen suunnitteluun ei ole yhtä oikeaa toteutustapaa. Tuotantoon liittyy kuitenkin tiettyjä vakiintuneita käytäntöjä, kuten printtimateriaalin käyttö tapahtumamarkkinoinnissa, Facebook-tapahtumasivujen luonti ja VJ:den esiintyminen tapahtumissa.
Hyvin suunniteltu tapahtumamarkkinointi on selkeää, kekseliästä ja mieleenpainuvaa. Informatiivisuus printtijulisteissa on tärkeää, mutta ei enää nykyisin välttämätöntä, sillä tarvittava tieto löytyy Facebookin tapahtumasivuilta.
Tapahtumabrändi voidaan tuotteistaa esimerkiksi vaatemerkiksi tai levy-yhtiöksi, jolloin jo hankittu tunnettuus helpottaa uudelle sektorille siirtymistä. Tällöin myös uudet vaatemerkistä tai levy-yhtiöstä kiinnostuneet asiakkaat löytävät tapahtumaan helpommin.