Kuunnelman visuaalisuus : tutkielma audiodraaman kuvamaailman muodostumisesta
Viitaharju, Fanny (2016)
Viitaharju, Fanny
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239142
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin kuunnelmaa audiovisuaalisena, moniaistillisena teoksena. Esittelen, miten kuunnelman eri äänielementit sekä ulkoiset, kuulijaan tai hänen ympäristöönsä liittyvät tekijät synnyttävät mielikuvia ja vaikuttavat niihin. Lähestyn aihetta omien kokemusteni kautta: käytän aineistona muutamaa suosikkikuunnelmaani ja analysoin niiden luomaa kuvamaailmaa.
Esittelen lyhyesti kuunnelman termit, ja etenen syvemmälle kuunnelman visuaaliseen maailmaan keskittyen aina yhteen elementtiin kerrallaan – johtavina otsikoina toimivat siis ’kertojaääni’, ’dialogi’, ’pisteäänet’, ’ääniatmosfääri’, ’musiikki’ ja ’hiljaisuus’. Näistä syntyvät mielikuvat ovat kuitenkin riippuvaisia jokaisen kuulijan yksilöllisistä muistoista ja kokemuksista sekä heidän kasvu- ja kulttuuriympäristöistään. Näiden vaikutteiden merkitystä selvitän sekä omakohtaisten näkemysten että aihetta käsittelevien tai sitä sivuavien lähteiden kautta.
Tutkiessani havaitsin, että eri äänielementit ovat vain yläkäsitteitä, ja että jokainen niistä voidaan jakaa edelleen uusiin kategorioihin visuaalisuutensa perusteella. Samalla tavoin huomasin, että kuunnelman visuaalisuus on monimuotoisempaa kuin alun perin oletin. Kuvien laatuun vaikuttaa paitsi äänilähde, myös kuuntelijan sitoutuminen ja läsnäolo, stereotypiat sekä äänten intertekstuaaliset merkitykset.
Esittelen lyhyesti kuunnelman termit, ja etenen syvemmälle kuunnelman visuaaliseen maailmaan keskittyen aina yhteen elementtiin kerrallaan – johtavina otsikoina toimivat siis ’kertojaääni’, ’dialogi’, ’pisteäänet’, ’ääniatmosfääri’, ’musiikki’ ja ’hiljaisuus’. Näistä syntyvät mielikuvat ovat kuitenkin riippuvaisia jokaisen kuulijan yksilöllisistä muistoista ja kokemuksista sekä heidän kasvu- ja kulttuuriympäristöistään. Näiden vaikutteiden merkitystä selvitän sekä omakohtaisten näkemysten että aihetta käsittelevien tai sitä sivuavien lähteiden kautta.
Tutkiessani havaitsin, että eri äänielementit ovat vain yläkäsitteitä, ja että jokainen niistä voidaan jakaa edelleen uusiin kategorioihin visuaalisuutensa perusteella. Samalla tavoin huomasin, että kuunnelman visuaalisuus on monimuotoisempaa kuin alun perin oletin. Kuvien laatuun vaikuttaa paitsi äänilähde, myös kuuntelijan sitoutuminen ja läsnäolo, stereotypiat sekä äänten intertekstuaaliset merkitykset.