Nuoren elämäntapamuutos vertaisohjauksen avulla : Vertaisohjaajan rooli muutosprosessissa
Rautanen, Päivi; Eerola, Henni (2016)
Rautanen, Päivi
Eerola, Henni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188407
Tiivistelmä
On todettu, että erityisesti toisen asteen opiskelijoiden hyvinvointiin tulisi panostaa enemmän. Nuoren elämäntapamuutoksessa vertaistuesta on suuri hyöty, koska nuoret ottavat mallia toisistaan ja saavat tukea päätöksiinsä sekä valintoihinsa muilta samassa tilanteessa olevilta ikätovereilta. Ammattilaisen tuki on tärkeää silloin kun nuori toimii vertaisohjaajana muille nuorille, koska silloin nuoren ohjaajan ei tarvitse olla yksin vastuussa kaikesta.
Opinnäytetyömme toimeksiantaja oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun TKI-yksikkö, jossa toteutuu eBoss–hyvinvointivalmennusta nuorille–hanke. Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, millaisia valmiuksia nuoret kokevat omaavansa vertaisohjaajana toimimiseen sekä sitä, mistä nuorten mielestä ammattilaisen tulisi olla vastuussa elämäntapamuutokseen tähtäävää vertaisryhmää toteutettaessa. Tutkimusaineisto kerättiin verkkopohjaisen kyselyn avulla, johon osallistui 56 toisen asteen opiskelijaa.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että tutkimukseen osallistuneet nuoret eivät koe omaavansa tarpeeksi valmiuksia vertaisohjaajana toimimiseen tai he tarvitsisivat lisää tietoa, mikäli toimisivat ohjaajina. Nuorten mielestä elämäntapamuutokseen tähtäävässä vertaisryhmässä ammattilaisen vastuulle kuuluisi muun muassa teoriatiedon jakaminen, tavoitteiden asettaminen sekä erilaisten keinojen tarjoaminen tavoitteiden saavuttamiseksi. Nuoren ohjaajan tehtävänä taas olisi oman kokemuksen ja sitä kautta myös omien oppien jakaminen vertaisille. Vertaisohjaajan tulisi myös tukea ja ymmärtää ryh-mäläisiä muutosprosessin aikana.
Opinnäytetyömme toimeksiantaja oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun TKI-yksikkö, jossa toteutuu eBoss–hyvinvointivalmennusta nuorille–hanke. Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, millaisia valmiuksia nuoret kokevat omaavansa vertaisohjaajana toimimiseen sekä sitä, mistä nuorten mielestä ammattilaisen tulisi olla vastuussa elämäntapamuutokseen tähtäävää vertaisryhmää toteutettaessa. Tutkimusaineisto kerättiin verkkopohjaisen kyselyn avulla, johon osallistui 56 toisen asteen opiskelijaa.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että tutkimukseen osallistuneet nuoret eivät koe omaavansa tarpeeksi valmiuksia vertaisohjaajana toimimiseen tai he tarvitsisivat lisää tietoa, mikäli toimisivat ohjaajina. Nuorten mielestä elämäntapamuutokseen tähtäävässä vertaisryhmässä ammattilaisen vastuulle kuuluisi muun muassa teoriatiedon jakaminen, tavoitteiden asettaminen sekä erilaisten keinojen tarjoaminen tavoitteiden saavuttamiseksi. Nuoren ohjaajan tehtävänä taas olisi oman kokemuksen ja sitä kautta myös omien oppien jakaminen vertaisille. Vertaisohjaajan tulisi myös tukea ja ymmärtää ryh-mäläisiä muutosprosessin aikana.