Lyhyt katsaus henkilöbrändin luomiseen YouTubessa
Ihalainen, Katariina (2016)
Ihalainen, Katariina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178288
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee YouTubea sosiaalisena mediana, sekä henkilöbrändin luomista kyseisessä mediassa. Työ pohtii sitä, kuinka suomalaisessa YouTube-kulttuurissa henkilöbrändi voidaan luoda harrastuksen pohjalta ammatillisempaan suuntaan.
Aineiston pohjana käytettiin paljon sosiaalisesta mediasta ja henkilöbrändäyksestä kertovia kirjoja, sekä ajankohtaisia Internet-artikkeleita aiheeseen liittyen. Käsittelemän aiheen tukiverkostona käytettiin myös aikaa eettiselle kirjallisuudelle Internet-elämään liittyen, jota ei kuitenkaan tuotu työssä suurelle edustalle.
Opinnäytetyö kertoo enimmäkseen pohjataustaa suomalaisesta YouTube-yhteisöstä, selkeimmistä brändeistä ja siitä miten se vaikuttaa populäärikulttuuriin. Työssä pääasiallisena käsittelykohteena ovat henkilöbrändit, jotka tekevät yhteistyöhankkeita suurempien tuotebrändien, kuten elintarvike- ja kosmetiikkabrändien kanssa.
Käsiteltäviksi aihealueiksi otettiin viisi perinteisempää osa-aluetta, joihin yleisemmin videoita nuori yhteisö tekee – huumori- ja sketsi, kauneus- ja muoti, monipuoliset, pelaaminen ja videoblogit. Näihin viiteen kategoriaan otettiin kaksi tyylilajilleen uskollisia mutta toisistaan poikkeavia kanavia, joita pohjustettiin ja analysoitiin lopuksi, kuinka nämä mukailevat teoriapohjan henkilöbrändi-määritelmälle.
Henkilöbrändäys käy sisällöntuotannon rinnalla. Samalla siihen tulevat markkinointi sekä raha mukaan kuvioon, kun puhutaan verkostoitumisesta ja maineesta. Kun sisällöntuotanto on monelle harrastus, voi mahdollinen rahallinen tuki motivoida jatkamaan sitä astetta pidemmälle.
Aineiston pohjana käytettiin paljon sosiaalisesta mediasta ja henkilöbrändäyksestä kertovia kirjoja, sekä ajankohtaisia Internet-artikkeleita aiheeseen liittyen. Käsittelemän aiheen tukiverkostona käytettiin myös aikaa eettiselle kirjallisuudelle Internet-elämään liittyen, jota ei kuitenkaan tuotu työssä suurelle edustalle.
Opinnäytetyö kertoo enimmäkseen pohjataustaa suomalaisesta YouTube-yhteisöstä, selkeimmistä brändeistä ja siitä miten se vaikuttaa populäärikulttuuriin. Työssä pääasiallisena käsittelykohteena ovat henkilöbrändit, jotka tekevät yhteistyöhankkeita suurempien tuotebrändien, kuten elintarvike- ja kosmetiikkabrändien kanssa.
Käsiteltäviksi aihealueiksi otettiin viisi perinteisempää osa-aluetta, joihin yleisemmin videoita nuori yhteisö tekee – huumori- ja sketsi, kauneus- ja muoti, monipuoliset, pelaaminen ja videoblogit. Näihin viiteen kategoriaan otettiin kaksi tyylilajilleen uskollisia mutta toisistaan poikkeavia kanavia, joita pohjustettiin ja analysoitiin lopuksi, kuinka nämä mukailevat teoriapohjan henkilöbrändi-määritelmälle.
Henkilöbrändäys käy sisällöntuotannon rinnalla. Samalla siihen tulevat markkinointi sekä raha mukaan kuvioon, kun puhutaan verkostoitumisesta ja maineesta. Kun sisällöntuotanto on monelle harrastus, voi mahdollinen rahallinen tuki motivoida jatkamaan sitä astetta pidemmälle.