Uutuustuotteen lanseerausopas
Mikkanen, Saara (2016)
Mikkanen, Saara
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178226
Tiivistelmä
Innovaatiot ja keksiminen ovat olleet aina erittäin merkityksellisiä Suomen teollisuuden menestymisen kannalta. Suomalaisyritykset kuuluvat yhä maailman aktiivisimpiin patenttien hakijoihin. Uutuustuotteet ja toiminnalliset innovaatiot tulevat olemaan myös tulevaisuudessa yhä keskeisemmässä roolissa kansainvälisillä markkinoilla ja ne vaikuttavat Suomen kilpailukykyyn.
Lanseeraus on kriittinen tekijä menestymisen kannalta, sillä sen onnistuminen vaikuttaa vahvasti koko uuden tuotteen menestymiseen. Lanseerauksen kannattaa panostaa. Tästä huolimatta lanseeraus on usein huonosti johdettu. Lisäksi suurin osa innovaatioista poistuu markkinoilta liian nopeasti.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka produktina syntyi lanseerausopas uutuustuotteelle. Opinnäytetyö jakaantuu kahteen eri osaan, raporttiin ja produktiin. Produkti on raportin liitteenä. Opinnäytetyö on kirjoitettu kevätlukukaudella 2016 Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa ja se valmistui huhtikuussa. Lähteinä työssä on käytetty pääasiassa kirjallisuutta. Keskeisimmät lähteet ovat Ropen ”Suuri markkinointikirja”, Bergström & Leppäsen ”Yrityksen asiakasmarkkinointi”, Simulan ym. ”Uuden B2B-tuotteen menestyksekäs kaupallistaminen” sekä Raatikaisen ”Asiakas, tuote ja markkinat”.
Työn teoriaosuudessa eli raportissa käsitellään uutuustuotteiden, tuotekehittelyn ja lanseerauksen teoriaa. Lanseerauksen teoriaa on raportissa kuitenkin eniten. Lanseerausoppaan tekemisessä on hyödynnetty pitkälti raportin teoriaosuutta. Oppaan tarkoituksena on pureutua yleisellä tasolla tuotekehityksen ja lanseerauksen onnistumistekijöihin. Etenkin lanseeraustoiminnassa vähän kokeneet otetaan oppaassa huomioon. Kyseessä ei ole lanseeraussuunnitelma millekään tietylle tuotteelle tai yritykselle. Opas on rajattu siten, että siinä keskitytään konkreettisiin tuotteiseen ja palvelutuotteiden rooli on pieni. Lisäksi oppaan fokus on itse lanseerauksessa, ja sitä pohjustavaa tuotekehittelyä on käsitelty vain vähän.
Lanseeraus on kriittinen tekijä menestymisen kannalta, sillä sen onnistuminen vaikuttaa vahvasti koko uuden tuotteen menestymiseen. Lanseerauksen kannattaa panostaa. Tästä huolimatta lanseeraus on usein huonosti johdettu. Lisäksi suurin osa innovaatioista poistuu markkinoilta liian nopeasti.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka produktina syntyi lanseerausopas uutuustuotteelle. Opinnäytetyö jakaantuu kahteen eri osaan, raporttiin ja produktiin. Produkti on raportin liitteenä. Opinnäytetyö on kirjoitettu kevätlukukaudella 2016 Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa ja se valmistui huhtikuussa. Lähteinä työssä on käytetty pääasiassa kirjallisuutta. Keskeisimmät lähteet ovat Ropen ”Suuri markkinointikirja”, Bergström & Leppäsen ”Yrityksen asiakasmarkkinointi”, Simulan ym. ”Uuden B2B-tuotteen menestyksekäs kaupallistaminen” sekä Raatikaisen ”Asiakas, tuote ja markkinat”.
Työn teoriaosuudessa eli raportissa käsitellään uutuustuotteiden, tuotekehittelyn ja lanseerauksen teoriaa. Lanseerauksen teoriaa on raportissa kuitenkin eniten. Lanseerausoppaan tekemisessä on hyödynnetty pitkälti raportin teoriaosuutta. Oppaan tarkoituksena on pureutua yleisellä tasolla tuotekehityksen ja lanseerauksen onnistumistekijöihin. Etenkin lanseeraustoiminnassa vähän kokeneet otetaan oppaassa huomioon. Kyseessä ei ole lanseeraussuunnitelma millekään tietylle tuotteelle tai yritykselle. Opas on rajattu siten, että siinä keskitytään konkreettisiin tuotteiseen ja palvelutuotteiden rooli on pieni. Lisäksi oppaan fokus on itse lanseerauksessa, ja sitä pohjustavaa tuotekehittelyä on käsitelty vain vähän.