Kamera-assistentista kuvaajaksi : ammattien välinen yhteys ja vuorovaikutus
Tilli, Aleksi (2016)
Tilli, Aleksi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168022
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli kamera-assistentin valmentautumista kuvaajan tehtävään ja mitä yhteistä näillä kahdella ammatilla on keskenään. Opinnäytetyön taustalla olivat tekijän omat kokemukset kamera-assistenttina sekä astuminen kokonaisvaltaisesti elokuvaajan rooliin ”Pelle”-lyhytelokuvassa. Kuvaajan työtehtävä ei ole helppo, siihen liittyy koko elokuvan kuvakerronnan hallinta. Opinnäytetyö tutkii, kuinka kamera-assistentin kokemuksella kuvaajan tehtävästä voi suoriutua. Työ avaa tuleville alan tekijöille ja kuvaajak-si pyrkiville tai tehtävän haltuun ottaville, mitä tietoa ja taitoa kuvaajan työtehtävä voi vaatia. Työ avaa kameraryhmän sisäistä toimivuutta ja sen vaikutusta kuvaajan työhön. Tutkimusongelmana oli aiheen omakohtaisuus. Kirjallista lähdemateriaalia suoraan aiheeseen liittyen ei löytynyt. Opinnäytetyö rakentui pääosin tekijän omista kokemuksista sekä asiantuntijahaastatteluista kolmelta ammattikuvaajalta, joilla on kamera-assistentin työtausta.
Tutkimustulokset osoittivat, että kamera-assistentti oppii työnsä kautta kuvauspaikan käytänteitä ja näkee vierestä kuvaajan työskentelytapoja. Kokemukset voivat antaa myöhemmin kuvaajan tehtävässä tietoutta siitä, mitä omat alaiset konkreettisesti joutuvat työssään tekemään ja kuinka erilaisista ongelmatilanteista voi selvitä kokemusten ansiosta.
Lopputulos osoittaa, että kuvaajan ja kamera-assistentin tietämys toisensa työtehtävistä edesauttaa yhteistyössä. Kuvaajan työ itsessään vaatii kuitenkin tietoista kuvaamisen harjoittamista, jossa assistentti-tason kokemukset voivat edesauttaa ammattikehitystä, mutta eivät ole ratkaisevia tekijöitä.
Tutkimustulokset osoittivat, että kamera-assistentti oppii työnsä kautta kuvauspaikan käytänteitä ja näkee vierestä kuvaajan työskentelytapoja. Kokemukset voivat antaa myöhemmin kuvaajan tehtävässä tietoutta siitä, mitä omat alaiset konkreettisesti joutuvat työssään tekemään ja kuinka erilaisista ongelmatilanteista voi selvitä kokemusten ansiosta.
Lopputulos osoittaa, että kuvaajan ja kamera-assistentin tietämys toisensa työtehtävistä edesauttaa yhteistyössä. Kuvaajan työ itsessään vaatii kuitenkin tietoista kuvaamisen harjoittamista, jossa assistentti-tason kokemukset voivat edesauttaa ammattikehitystä, mutta eivät ole ratkaisevia tekijöitä.