Lasten ja vanhempien osallisuus päiväkodin kontekstissa : Kokemuksia ja kehittämishaasteita
Karhila, Hanna (2016)
Karhila, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137711
Tiivistelmä
Opinnäytetyötutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa lasten ja vanhempien osallisuuden kokemuksia päiväkodin kontekstissa. Tavoitteena oli saattaa tutkimustietoa varhaiskasvatuksen työntekijöille ja kuulla myös heitä aiheeseen liittyen. Opinnäytetutkimuksen avulla pyrittiin etsimään erilaisia näkökulmia ja työskentelytapoja lasten ja vanhempien osallisuuden kehittämiseksi.
Laadullinen opinnäytetyötutkimus toteutettiin päivähoito-organisaatiossa Keski-Suomessa toimintakauden 2015–2016 aikana. Lasten ja vanhempien osallisuutta tarkasteltiin kolmesta eri näkökulmasta, joita olivat lasten, vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden näkökulmat. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua tutkimukseen mukaan valituille lapsille ja kyselylomaketta näiden lasten vanhemmille. Tutkimuspäiväkodin henkilökunnalle järjestettiin kaksi ryhmähaastattelua.
Opinnäytetyötutkimuksen tulosten perusteella vanhemmat ja työntekijät pitävät lasten ja vanhempien osallisuutta tärkeänä. Osallisuuden toteutumiseen vaikuttivat aineistoanalyysin perusteella useat eri tekijät, kuten päivähoidon arkeen liittyvät haasteet, lapsiryhmäkohtaiset erot ja erilaiset lapset ja vanhemmat. Opinnäytetyötutkimuksen tulosten perusteella lasten vaikuttamismahdollisuudet rajautuvat lähinnä vapaaseen leikkiin.
Tietoa osallisuudesta ja lasten ja vanhempien vaikuttamismahdollisuuksista täytyy tukea ja lisätä. Tulee kehittää keinoja, jotta kaikki lapset ja vanhemmat olisivat tasa-arvoisessa asemassa ja tulisivat kuulluiksi päivähoidossa. Leikkiin tulee kiinnittää enemmän huomiota, myös osallisuuden näkökulmasta. Kasvatuskumppanuudella on erittäin merkittävä rooli myös osallisuuden toteutumisessa.
Laadullinen opinnäytetyötutkimus toteutettiin päivähoito-organisaatiossa Keski-Suomessa toimintakauden 2015–2016 aikana. Lasten ja vanhempien osallisuutta tarkasteltiin kolmesta eri näkökulmasta, joita olivat lasten, vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden näkökulmat. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua tutkimukseen mukaan valituille lapsille ja kyselylomaketta näiden lasten vanhemmille. Tutkimuspäiväkodin henkilökunnalle järjestettiin kaksi ryhmähaastattelua.
Opinnäytetyötutkimuksen tulosten perusteella vanhemmat ja työntekijät pitävät lasten ja vanhempien osallisuutta tärkeänä. Osallisuuden toteutumiseen vaikuttivat aineistoanalyysin perusteella useat eri tekijät, kuten päivähoidon arkeen liittyvät haasteet, lapsiryhmäkohtaiset erot ja erilaiset lapset ja vanhemmat. Opinnäytetyötutkimuksen tulosten perusteella lasten vaikuttamismahdollisuudet rajautuvat lähinnä vapaaseen leikkiin.
Tietoa osallisuudesta ja lasten ja vanhempien vaikuttamismahdollisuuksista täytyy tukea ja lisätä. Tulee kehittää keinoja, jotta kaikki lapset ja vanhemmat olisivat tasa-arvoisessa asemassa ja tulisivat kuulluiksi päivähoidossa. Leikkiin tulee kiinnittää enemmän huomiota, myös osallisuuden näkökulmasta. Kasvatuskumppanuudella on erittäin merkittävä rooli myös osallisuuden toteutumisessa.