Maalaamon tehostaminen
Latvala, Miika (2016)
Latvala, Miika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127539
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Relicomp Oy:n kanssa. Yritys tekee alihankintaa monelle eri yritykselle ja suuntautuu pääosin ohutlevytuotteisiin. Yritys valmistaa kokonaisia tuotteita sekä yksittäisiä osia eri yrityksille. Tuotantolinjaan kuuluu levyn leikkaus, särmäys, hitsaus, kokoonpano sekä maalaus eli koko tuotanto alusta loppuun saakka. Relicomp sijaitsee Kurikassa Ikarin teollisuusalueella.
Tämän työn tavoitteena oli saada maalaamon linjasta tuottavampi ja tehokkaampi. Maalaamon linja toimii kahdessa vuorossa hitsaamon-, särmäämön- ja levyn leikkausosaston kanssa. Maalaamon toimivuus on usein haaste sujuvan tuotannon saavuttamiseksi, niin kuin tässäkin tapauksessa.
Työssä on kerrottu työntutkimuksen teoriaa. Tämän jälkeen kerrotaan työntutkimuksen suorittamisesta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mistä johtuvat maalaamon häiriöt ja turhat odotukset, sekä saada ne mahdollisimman pieniksi.
Työssä tutkimusmenetelmänä käytettiin jatkuvaa ajankäyttötutkimusta. Tutkimuksien jälkeen kehitysideoita lähdettiin miettimään ja ne otettiin kokeiluun käytännössä. Häiriöt muodostuivat suurimmaksi ongelmaksi. Häiriöiden poistamiseksi yritys investoi uuteen rataketjuun, joka uusittiin huhtikuussa. Lopuksi esitellään tehdyt muutokset ja parannukset, millä saatiin maalaamolinja tuottavammaksi ja tehokkaammaksi.
Tämän työn tavoitteena oli saada maalaamon linjasta tuottavampi ja tehokkaampi. Maalaamon linja toimii kahdessa vuorossa hitsaamon-, särmäämön- ja levyn leikkausosaston kanssa. Maalaamon toimivuus on usein haaste sujuvan tuotannon saavuttamiseksi, niin kuin tässäkin tapauksessa.
Työssä on kerrottu työntutkimuksen teoriaa. Tämän jälkeen kerrotaan työntutkimuksen suorittamisesta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mistä johtuvat maalaamon häiriöt ja turhat odotukset, sekä saada ne mahdollisimman pieniksi.
Työssä tutkimusmenetelmänä käytettiin jatkuvaa ajankäyttötutkimusta. Tutkimuksien jälkeen kehitysideoita lähdettiin miettimään ja ne otettiin kokeiluun käytännössä. Häiriöt muodostuivat suurimmaksi ongelmaksi. Häiriöiden poistamiseksi yritys investoi uuteen rataketjuun, joka uusittiin huhtikuussa. Lopuksi esitellään tehdyt muutokset ja parannukset, millä saatiin maalaamolinja tuottavammaksi ja tehokkaammaksi.