PR-strategia pienelle vaatebrändille : Case: Arela
Keskitalo, Aino (2016)
Keskitalo, Aino
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127517
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli laatia pienelle vaatebrändille PR-strategia, jota yritys voi hyödyntää jatkossa. Yhteistyöyritys tässä työssä oli suomalainen Arela, joka tunnetaan erityisesti laadukkaista kašmirneuleistaan. PR-strategian laatimisen tarkoituksena on antaa Arelalle työkaluja, jotka voivat auttaa brändiä saamaan lisää näkyvyyttä etenkin printti- ja verkkolehdissä sekä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi sen tavoitteena on lisätä yleisesti brändin tunnettuutta ja luoda positiivista mielikuvaa.
Tämän työn tutkimuskysymys on: ”Mihin PR-toimenpiteisiin pienen vaatebrändin kannattaa panostaa?” Pienellä brändillä on harvoin mahdollisuutta panostaa paljoa rahallisesti näkyvyyteen. Tässä työssä tutkitaan mitä muodin PR:n keinoja Arelan kannattaa hyödyntää. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen menetelmä, teemahaastattelu.
Opinnäytetyöprosessi alkoi haastattelemalla yrityksen markkinoinnista ja viestinnästä vastaavaa Viivi Arelaa yrityksen tämänhetkisestä tilasta ja tulevaisuudennäkymistä. Taustatyötä tehtiin lisäksi tutustumalla yrityksen verkkosivuihin, sosiaalisen median kanaviin ja tuotteisiin. Itse työssä esitellään aluksi työn lähtökohdat ja yhteistyöyritys. Sen jälkeen syvennytään muodin PR:ää käsittelevään osuuteen, johon on kerätty kirjallisuudesta työn kannalta olennaista tietoa. Sen jälkeen selvitetään teemahaastattelun tuloksien avulla, mitkä PR:n keinot alalla työskentelevät ammattilaiset kokevat hyödyllisiksi. Lopuksi on taustatyön, kirjallisuuden ja haastattelututkimuksen avulla saadun tiedon perusteella laadittu Arelalle PR-toimenpiteiden jatkosuunnitelma.
Opinnäytetyössä päästiin sen asettamiin tavoitteisiin. Teemahaastattelujen avulla saatiin pienen muotibrändin kannalta hyödyllistä tutkimustietoa. Opinnäytetyön tutkimuskysymykseen saadun vastauksen voisi kiteyttää seuraavasti: Arelan tulisi erityisesti panostaa bränditarinaan, verkostoitumiseen muotialan avainhenkilöiden kanssa, blogiyhteistöihin, juttuaiheiden tarjoamiseen oma-aloitteisesti mediaan, omiin mielenkiintoisiin pressitilaisuuksiin, verkkosivujen informatiivisuuteen sekä sisältömarkkinointiin ja omien sosiaalisen median kanavien houkuttelevuuteen. Nämä ovat sellaisia toimenpiteitä, joita pienikin brändi pystyy suurimmaksi osaksi tekemään ilman isoa rahallista panostusta, mutta niistä voi olla paljon hyötyä näkyvyyden ja brändin maineen kannalta tulevaisuudessa.
Tämän työn tutkimuskysymys on: ”Mihin PR-toimenpiteisiin pienen vaatebrändin kannattaa panostaa?” Pienellä brändillä on harvoin mahdollisuutta panostaa paljoa rahallisesti näkyvyyteen. Tässä työssä tutkitaan mitä muodin PR:n keinoja Arelan kannattaa hyödyntää. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen menetelmä, teemahaastattelu.
Opinnäytetyöprosessi alkoi haastattelemalla yrityksen markkinoinnista ja viestinnästä vastaavaa Viivi Arelaa yrityksen tämänhetkisestä tilasta ja tulevaisuudennäkymistä. Taustatyötä tehtiin lisäksi tutustumalla yrityksen verkkosivuihin, sosiaalisen median kanaviin ja tuotteisiin. Itse työssä esitellään aluksi työn lähtökohdat ja yhteistyöyritys. Sen jälkeen syvennytään muodin PR:ää käsittelevään osuuteen, johon on kerätty kirjallisuudesta työn kannalta olennaista tietoa. Sen jälkeen selvitetään teemahaastattelun tuloksien avulla, mitkä PR:n keinot alalla työskentelevät ammattilaiset kokevat hyödyllisiksi. Lopuksi on taustatyön, kirjallisuuden ja haastattelututkimuksen avulla saadun tiedon perusteella laadittu Arelalle PR-toimenpiteiden jatkosuunnitelma.
Opinnäytetyössä päästiin sen asettamiin tavoitteisiin. Teemahaastattelujen avulla saatiin pienen muotibrändin kannalta hyödyllistä tutkimustietoa. Opinnäytetyön tutkimuskysymykseen saadun vastauksen voisi kiteyttää seuraavasti: Arelan tulisi erityisesti panostaa bränditarinaan, verkostoitumiseen muotialan avainhenkilöiden kanssa, blogiyhteistöihin, juttuaiheiden tarjoamiseen oma-aloitteisesti mediaan, omiin mielenkiintoisiin pressitilaisuuksiin, verkkosivujen informatiivisuuteen sekä sisältömarkkinointiin ja omien sosiaalisen median kanavien houkuttelevuuteen. Nämä ovat sellaisia toimenpiteitä, joita pienikin brändi pystyy suurimmaksi osaksi tekemään ilman isoa rahallista panostusta, mutta niistä voi olla paljon hyötyä näkyvyyden ja brändin maineen kannalta tulevaisuudessa.