Yhteisöllinen oppiminen : työyhteisön kehittäminen
Turunen, Satu (2016)
Turunen, Satu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117229
Tiivistelmä
Olen tehnyt opinnäytetyöni toiminnallisena kehittämismenetelmänä yhteisöllisestä oppimisesta. Tavoitteena on esitellä menetelmä, joka sopii hyvin yhteisön kehittämiseen osallistavin menetelmin. Olen tuonut havainnoinnin kautta esille KiKuVa -hankkeen työskentelyä ja kuinka hankkeessa on kehitetty työyhteisöjä yhteisöllisen oppimisen menetelmin. KiKuVa -hanke oli alun perin kolmen ja myöhemmin kahden päiväkodin yhteinen kehittämishanke, josta kehkeytyi yhteinen työskentelymenetelmä päiväkotien kehittämiseen.
Opinnäytetyöni sijoittuu varhaiskasvatukseen päiväkodin työntekijöiden osaamisen vahvistamiseen. Koska päiväkotityöskentely on hyvin hektistä ja alati muutoksessa, on tärkeää pysähtyä välillä miettimään työyhteisön yhteisiä tavoitteita, strategioita ja menetelmiä. Päiväkodissa tehdään hyvin tiivistä tiimityötä ja siksi yhteinen ymmärrys on tärkeä edellytys hyvälle yhteistyölle. Varhaiskasvatukselle ovat arvokkaita hyvin toimivat yksiköt, joissa on hyvä työilmapiiri. Samoin työyhteisöt, jotka toimivat joustavasti ja luovasti kohti tavoitteita strategian mukaisesti. Kaikenlaiset muutokset ja haasteet vievät aikaa, mutta pitkäjännitteinen työ henkilökunnan yhteisöllisen oppimisen vahvistamisessa tuottaa tuloksia. Varhaiskasvatuksessa tulisikin katsoa tulevaisuuteen ja ennakoivasti varautua muutoksiin, sillä isot varhaiskasvatusyksiköt muokkautuvat hitaasti muutoksiin.
Yhteisöllinen oppiminen vahvistaa osaamista, ryhdittää perustehtävän mukaista työskentelyä, vahvistaa yhteisöllisyyttä ja hyvää työilmapiiriä työyhteisössä. Yhteisöllinen oppiminen sopii hyvin erilaisiin työyhteisöihin, joissa työtä tehdään kuitenkin tiimeittäin kohti yhteisiä visioita, strategioita ja tavoitteita.
Tämän opinnäytetyön tilaajana on Vantaan kaupungin varhaiskasvatus.
Opinnäytetyöni sijoittuu varhaiskasvatukseen päiväkodin työntekijöiden osaamisen vahvistamiseen. Koska päiväkotityöskentely on hyvin hektistä ja alati muutoksessa, on tärkeää pysähtyä välillä miettimään työyhteisön yhteisiä tavoitteita, strategioita ja menetelmiä. Päiväkodissa tehdään hyvin tiivistä tiimityötä ja siksi yhteinen ymmärrys on tärkeä edellytys hyvälle yhteistyölle. Varhaiskasvatukselle ovat arvokkaita hyvin toimivat yksiköt, joissa on hyvä työilmapiiri. Samoin työyhteisöt, jotka toimivat joustavasti ja luovasti kohti tavoitteita strategian mukaisesti. Kaikenlaiset muutokset ja haasteet vievät aikaa, mutta pitkäjännitteinen työ henkilökunnan yhteisöllisen oppimisen vahvistamisessa tuottaa tuloksia. Varhaiskasvatuksessa tulisikin katsoa tulevaisuuteen ja ennakoivasti varautua muutoksiin, sillä isot varhaiskasvatusyksiköt muokkautuvat hitaasti muutoksiin.
Yhteisöllinen oppiminen vahvistaa osaamista, ryhdittää perustehtävän mukaista työskentelyä, vahvistaa yhteisöllisyyttä ja hyvää työilmapiiriä työyhteisössä. Yhteisöllinen oppiminen sopii hyvin erilaisiin työyhteisöihin, joissa työtä tehdään kuitenkin tiimeittäin kohti yhteisiä visioita, strategioita ja tavoitteita.
Tämän opinnäytetyön tilaajana on Vantaan kaupungin varhaiskasvatus.