Työhyvinvointi suomalaisella pelialalla
Penttinen, Paula (2016)
Penttinen, Paula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117178
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia työhyvinvoinnin tilaa suomalaisella pelialalla suomalaisen pelialan järjestön IGDA:n kautta ja lisätavoitteena oli myös selvittää, miten työhyvinvoinnin kokemista voisi kehittää. Opinnäytetyössä käytiin erilaisia työhyvinvoinnin määritelmiä ja valittiin alalle sopivin määritelmä.
Opinnäytetyössä perehdyttiin työhyvinvoinnin teoriaan ja erityisesti erilaisiin työhyvinvoinnin toimijoihin ja eri tasojen, kuten organisaatio- johtamis- ja työntekijätason, työhyvinvointiin. Lisäksi työssä käytiin läpi työkyvyn ja työyhteisötaitojen merkitystä työhyvinvoinnin kokemisessa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisenä kyselynä. Kyselyyn lisättiin myös avoimia kysymyksiä täydentämään ja selittämään väittämämien vastauksia kyselylomakkeessa.
Tutkimuskysely lähetettiin yhteen pelialan yritykseen sekä pelialan järjestön sähköisiin viestintäkanaviin ja järjestön sosiaaliseen mediaan. Kyselyn vastausprosentti jäi kuitenkin alhaisemmaksi kuin tavoiteltu, joten tämän työn tavoite saavutettiin lähinnä suuntaa-antavasti. Tästä huolimatta ainesto analysoitiin mahdollisimman tarkasti, jotta pienestä aineistosta löytyisi mahdollisimman paljon selittäviä tekijöitä sille, mitkä työhyvinvoinnin osa-alueet toimivat ja, missä tarvittaisiin vielä kehittämistä. Annetut kehitysehdotelmat perustuivat pitkälti vastaajien omiin ehdotuksiin ja teoriatietoon. Ehdotelmia voi käyttää jatkotutkimusideoina.
Opinnäytetyössä perehdyttiin työhyvinvoinnin teoriaan ja erityisesti erilaisiin työhyvinvoinnin toimijoihin ja eri tasojen, kuten organisaatio- johtamis- ja työntekijätason, työhyvinvointiin. Lisäksi työssä käytiin läpi työkyvyn ja työyhteisötaitojen merkitystä työhyvinvoinnin kokemisessa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisenä kyselynä. Kyselyyn lisättiin myös avoimia kysymyksiä täydentämään ja selittämään väittämämien vastauksia kyselylomakkeessa.
Tutkimuskysely lähetettiin yhteen pelialan yritykseen sekä pelialan järjestön sähköisiin viestintäkanaviin ja järjestön sosiaaliseen mediaan. Kyselyn vastausprosentti jäi kuitenkin alhaisemmaksi kuin tavoiteltu, joten tämän työn tavoite saavutettiin lähinnä suuntaa-antavasti. Tästä huolimatta ainesto analysoitiin mahdollisimman tarkasti, jotta pienestä aineistosta löytyisi mahdollisimman paljon selittäviä tekijöitä sille, mitkä työhyvinvoinnin osa-alueet toimivat ja, missä tarvittaisiin vielä kehittämistä. Annetut kehitysehdotelmat perustuivat pitkälti vastaajien omiin ehdotuksiin ja teoriatietoon. Ehdotelmia voi käyttää jatkotutkimusideoina.