Käytettyjen autojen maahantuonti : prosessi ja verotus
Koivula, Marika (2016)
Koivula, Marika
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117079
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin siihen, mitä käytetyn auton maahantuontiprosessiin sisältyy ja miten käytettynä maahantuotua autoa verotetaan Suomessa. Opinnäytetyössä selvitettiin onko käytetyn auton maahantuonti taloudellisesti kannattavaa autoliikkeen asiakkaan näkökulmasta ja miten autoliikkeen maahantuontiprosessin hinnoittelu toimii.
Työn teoriaosassa tarkasteltiin käytetyn auton maahantuonnin tapahtumaketju alusta loppuun auton valitsemisesta internetin välityksellä Euroopan talousalueen automarkkinoilta aina suomalaisten viranomaisten vaatimuksiin auton käyttöön saamiseksi. Teoriaosan toisessa puoliskossa käsiteltiin käytetyn auton maahantuontiin liittyvää verotusta. Ensisijaisesti tarkasteltiin käytettyinä EU-alueelta maahantuotavien autojen autoveron ja arvonlisäveron määräytymistä maahantuonnin yhteydessä. Lisäksi selvitettiin miten auton maahantuonti eroaa, jos maahantuotavan auton alkuperämaa on EU:n ulkopuolella. Verotukseen liittyen perehdyttiin myös autoverotuksen muutoksiin, muutoksien aiheuttajiin sekä muutosten oikeuttamiin maksettujen veroeurojen takaisinhakemiseen.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa käsiteltiin käytetyn auton maahantuontia toimeksiantajayritys Seafield Oy:n avulla. Esimerkkinä käytettiin toimeksiantajan asiakkaalle Saksasta maahantuomaa autoa. Kyseisen auton avulla tarkasteltiin käytetyn auton maahantuonnin kannattavuutta. Tutkimuksessa vertailtiin toimeksiantajalle esimerkkiauton maahantuonnista aiheutuneita kuluja suomalaisesta autoliikkeestä ostettavaan esimerkkiautoa vastaavan auton myyntihintaan. Kannattavuuden laskemisen lisäksi empiirisessä osassa perehdyttiin toimeksiantajan hinnoittelukäytäntöön koskien käytettyjen autojen maahantuontia. Tämän myötä toimeksiantajalle kehitettiin hinnoittelutyökalu helpottamaan ja johdonmukaistamaan maahantuontiprosesseista perittävän hinnan muodostumista.
Kannattavuuslaskelmasta kävi ilmi, että toimeksiantajan maahantuoman esimerkkiauton tapauksessa käytetyn auton maahantuonti on erittäin kannattavaa. Kyseisessä tapauksessa toimeksiantajan asiakas hyötyi käytetyn auton maahantuonnilla tuhansia euroa ja sai huomattavasti paremmin varustellun auton suomalaisesta autoliikkeestä ostettavan auton sijaan. Kyseinen tapaus ei kuitenkaan edusta käytetyn auton maahantuonnista saatavaa taloudellista hyötyä yleisesti, vaan jokainen onnistunut maahantuontitapaus on monen asian summa. Kannattavuuslaskelman ja hinnoittelutyökalun myötä toimeksiantaja sai uuden hinnoittelukäytännön maahantuontiprosesseille sekä suosituksen uudelleenarvioida palkkion muodostamisperiaatteitaan.
Työn teoriaosassa tarkasteltiin käytetyn auton maahantuonnin tapahtumaketju alusta loppuun auton valitsemisesta internetin välityksellä Euroopan talousalueen automarkkinoilta aina suomalaisten viranomaisten vaatimuksiin auton käyttöön saamiseksi. Teoriaosan toisessa puoliskossa käsiteltiin käytetyn auton maahantuontiin liittyvää verotusta. Ensisijaisesti tarkasteltiin käytettyinä EU-alueelta maahantuotavien autojen autoveron ja arvonlisäveron määräytymistä maahantuonnin yhteydessä. Lisäksi selvitettiin miten auton maahantuonti eroaa, jos maahantuotavan auton alkuperämaa on EU:n ulkopuolella. Verotukseen liittyen perehdyttiin myös autoverotuksen muutoksiin, muutoksien aiheuttajiin sekä muutosten oikeuttamiin maksettujen veroeurojen takaisinhakemiseen.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa käsiteltiin käytetyn auton maahantuontia toimeksiantajayritys Seafield Oy:n avulla. Esimerkkinä käytettiin toimeksiantajan asiakkaalle Saksasta maahantuomaa autoa. Kyseisen auton avulla tarkasteltiin käytetyn auton maahantuonnin kannattavuutta. Tutkimuksessa vertailtiin toimeksiantajalle esimerkkiauton maahantuonnista aiheutuneita kuluja suomalaisesta autoliikkeestä ostettavaan esimerkkiautoa vastaavan auton myyntihintaan. Kannattavuuden laskemisen lisäksi empiirisessä osassa perehdyttiin toimeksiantajan hinnoittelukäytäntöön koskien käytettyjen autojen maahantuontia. Tämän myötä toimeksiantajalle kehitettiin hinnoittelutyökalu helpottamaan ja johdonmukaistamaan maahantuontiprosesseista perittävän hinnan muodostumista.
Kannattavuuslaskelmasta kävi ilmi, että toimeksiantajan maahantuoman esimerkkiauton tapauksessa käytetyn auton maahantuonti on erittäin kannattavaa. Kyseisessä tapauksessa toimeksiantajan asiakas hyötyi käytetyn auton maahantuonnilla tuhansia euroa ja sai huomattavasti paremmin varustellun auton suomalaisesta autoliikkeestä ostettavan auton sijaan. Kyseinen tapaus ei kuitenkaan edusta käytetyn auton maahantuonnista saatavaa taloudellista hyötyä yleisesti, vaan jokainen onnistunut maahantuontitapaus on monen asian summa. Kannattavuuslaskelman ja hinnoittelutyökalun myötä toimeksiantaja sai uuden hinnoittelukäytännön maahantuontiprosesseille sekä suosituksen uudelleenarvioida palkkion muodostamisperiaatteitaan.