Juutin liiketaloudellisten mahdollisuuksien kartoitus Suomen markkinoille : Case: Tuli Trading Ltd
Järvinen, Pipsa (2016)
Järvinen, Pipsa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106897
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää juutin tuomat liiketaloudelliset mahdollisuudet Bangladeshissa sijaitsevalle vaatetusalan yritykselle, Tuli Trading Ltd:lle. Työn taustalla oli ajatus siitä, että yhteistyöyritys voisi yhdistää oman vaatetusteollisuudesta saadun kokemuksensa ja kansainväliset yhteytensä Bangladeshin vahvuuteen juutintuottajana. Työ toimii taustatutkimuksena yhteistyöyritykselle, ennen sen mahdollista siirtymistä uudelle markkina-alueelle. Työ rajattiin koskemaan Suomen markkinoita.
Työ tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, case-tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Sen aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluja sekä kyselytutkimusta. Tutkimuksessa haettiin vastauksia kysymyksiin; keneltä voidaan ostaa, kenelle voidaan myydä ja mitä kannattaa tarjota? Vastuullisuus otettiin yhdeksi tutkimuksen aihealueeksi, sillä sen uskotaan vaikuttavan yhä enemmän yritysten kilpailukykyyn.
Tulokset osoittivat, että juutti on monipuolinen materiaali ja Bangladesh yksi juutin parhaista tuottajamaista. Yhteistyöyrityksen omat valmiudet siirtyä juuttialle ovat hyvät. Asiakkaat ovat kiinnostuneita juuttituotteista niiden ympäristöystävällisyyden vuoksi, mutta muuten juutin ominaisuudet eivät ole tunnettuja. Kilpailu Suomen markkinoilla keskittyy liikelahjayritysten tarjoamiin juuttikasseihin.
Analysoinnin jälkeen tulitiin siihen johtopäätökseen, että yhteistyöyrityksellä voi olla hyvät liiketoiminnalliset mahdollisuudet lähteä tarjoamaan juuttituotteita, jos se valitsee toimittajansa oikein ja keskittyy tuotannossaan aluksi juuttikasseihin, sisustukseen ja kodintekstiileihin. Lisäksi sen tulee pyrkiä pitämään koko tuotantoketjunsa läpinäkyvänä, sekä panostaa tuotteiden markkinointiin ja etenkin juutin tunnettuuden parantamiseen.
Työ tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, case-tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Sen aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluja sekä kyselytutkimusta. Tutkimuksessa haettiin vastauksia kysymyksiin; keneltä voidaan ostaa, kenelle voidaan myydä ja mitä kannattaa tarjota? Vastuullisuus otettiin yhdeksi tutkimuksen aihealueeksi, sillä sen uskotaan vaikuttavan yhä enemmän yritysten kilpailukykyyn.
Tulokset osoittivat, että juutti on monipuolinen materiaali ja Bangladesh yksi juutin parhaista tuottajamaista. Yhteistyöyrityksen omat valmiudet siirtyä juuttialle ovat hyvät. Asiakkaat ovat kiinnostuneita juuttituotteista niiden ympäristöystävällisyyden vuoksi, mutta muuten juutin ominaisuudet eivät ole tunnettuja. Kilpailu Suomen markkinoilla keskittyy liikelahjayritysten tarjoamiin juuttikasseihin.
Analysoinnin jälkeen tulitiin siihen johtopäätökseen, että yhteistyöyrityksellä voi olla hyvät liiketoiminnalliset mahdollisuudet lähteä tarjoamaan juuttituotteita, jos se valitsee toimittajansa oikein ja keskittyy tuotannossaan aluksi juuttikasseihin, sisustukseen ja kodintekstiileihin. Lisäksi sen tulee pyrkiä pitämään koko tuotantoketjunsa läpinäkyvänä, sekä panostaa tuotteiden markkinointiin ja etenkin juutin tunnettuuden parantamiseen.