Huumori apuna visuaalisen ilmeen suunnittelussa : Case: Törnävän kulttuurikuu-tapahtuma
Kauppi, Raisa (2016)
Kauppi, Raisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096748
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä Seinäjoella Törnävän piirimielisairaalan alueella kesällä 2016 järjestettävälle Törnävän kulttuurikuu-tapahtumalle visuaalinen ilme huumoria apuna käyttäen. Tavoitteena on luoda humoristinen, mutta laadukas ja tyylikäs visuaalinen ilme, joka toimisi seuraavinakin vuosina. Aluksi käydään teorian avulla läpi huumoria markkinoinnissa ja visuaalista ilmettä. Tutkimusmenetelminä suunnittelutyön tueksi tehtiin puolistrukturoitu haastattelu ja avoin haastattelu. Lopuksi tehtiin valikoiduille kohderyhmäläisille workshop valmiista visuaalisesta ilmeestä.
Visuaalisen ilmeen suunnitteluun sisältyi kolmen konseptin tekeminen tunnuksesta ja graafisesta somisteesta. Kaikista konsepteista valikoitui lopulliseen tuotokseen elementtejä. Lisäksi tehtiin sovelluksia, kuten julisteet ja opastekyltit. Tunnukselle ja sovelluksille ohjeiksi ja oppaaksi tulevaisuuteen tehtiin brändikäsikirja.
Tutkimusongelmana oli se, miten saada mielikuva muutettua tapahtumapaikasta, jolla on vahva tausta piirimielisairaalaympäristönä, nyt kun siellä on uutta ja erilaista toimintaa. Lopullisessa tuotoksessa korostuu edelleen paikan arvokkuus ja historia, mutta visuaalisella ilmeellä on pyritty tuomaan esiin tapahtuman uutta toimintaa. Tekemisen kautta noussut suunnitteluongelma on se, että tapahtuman ilmettä suunnitellaan talvella ja itse tapahtuma on kesällä, jolloin on vaikea saada kesäisiä kuvia alueesta. Tämän ongelman ratkaisemiseen saatiin apua avoimesta haastattelusta, joka suoritettiin tapahtuma-alueella ennen työskennelleelle henkilölle.
Visuaalisen ilmeen suunnitteluun sisältyi kolmen konseptin tekeminen tunnuksesta ja graafisesta somisteesta. Kaikista konsepteista valikoitui lopulliseen tuotokseen elementtejä. Lisäksi tehtiin sovelluksia, kuten julisteet ja opastekyltit. Tunnukselle ja sovelluksille ohjeiksi ja oppaaksi tulevaisuuteen tehtiin brändikäsikirja.
Tutkimusongelmana oli se, miten saada mielikuva muutettua tapahtumapaikasta, jolla on vahva tausta piirimielisairaalaympäristönä, nyt kun siellä on uutta ja erilaista toimintaa. Lopullisessa tuotoksessa korostuu edelleen paikan arvokkuus ja historia, mutta visuaalisella ilmeellä on pyritty tuomaan esiin tapahtuman uutta toimintaa. Tekemisen kautta noussut suunnitteluongelma on se, että tapahtuman ilmettä suunnitellaan talvella ja itse tapahtuma on kesällä, jolloin on vaikea saada kesäisiä kuvia alueesta. Tämän ongelman ratkaisemiseen saatiin apua avoimesta haastattelusta, joka suoritettiin tapahtuma-alueella ennen työskennelleelle henkilölle.