Automatic Dependent Surveillance – Broadcast System : An Overview of the System and Retrofitting to Older Aircraft
Ihalainen, Sami (2016)
Ihalainen, Sami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096653
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päämääränä oli kirjoittaa selkeä kuvaus Automatic Dependent Surveillance -Broadcast-järjestelmästä ja tutkia järjestelmän jälkiasennukseen liittyviä sääntöjä ja mahdollisuuksia. ADS-B -järjestelmä on uusi ratkaisumalli lennonvalvontaan, joka nykyisellään toteutetaan tutkajärjestelmillä. Tutkimus tehtiin Suomen Ilmailuopiston pyynnöstä. Jälkiasennusvaihtoehtoja tutkittiin ilmailuopiston lentokalustoa varten ja tämä myös antoi hyvän yleiskuvan erilaisista konetyypeistä järjestelmän kannalta.
Tietoa haettiin tutkimalla järjestelmän käyttöönottoa vaativien viranomaisten määräyksiä. Näihin lukeutuivat Euroopan komission ja Yhdysvaltojen ilmailuviranomaisen FAA:n säädökset. Lähteinä käytettiin myös lentokone- ja laitevalmistajien materiaaleja, kuten huolto-ohjeita ja modifikaatiosuunnitelmia.
Tutkimus vahvisti, että järjestelmän asennus on mahdollista kaikkiin ilmailuopiston lentokoneisiin. Tutkiessa huomattiin, että järjestelmän asennus oli haastavinta vanhimpaan koneeseen, mutta siihen asennettavissa laitteistoissa oli myös eniten valinnanvaraa. Uudempiin koneisiin siirryttäessä järjestelmän asennuksesta tuli yksinkertaisempaa ja vaihtoehdot vähenivät. Tutkimuksessa selvisi myös, että Euroopan komission säädöksien mukaan Suomen Ilmailuopiston lentokalustosta järjestelmän asennus on pakollista vain suurimpaan konetyyppiin.
ADS-B -järjestelmän käyttöönoton huomattiin tuovan useita hyötyjä lentokoneiden käyttäjille ja ilmatilan valvontaan. Tutkimuksessa selvisi myös, että järjestelmän tuomien hyötyjen määrä oli riippuvainen siitä, missä mittakaavassa järjestelmä otetaan käyttöön.
Tietoa haettiin tutkimalla järjestelmän käyttöönottoa vaativien viranomaisten määräyksiä. Näihin lukeutuivat Euroopan komission ja Yhdysvaltojen ilmailuviranomaisen FAA:n säädökset. Lähteinä käytettiin myös lentokone- ja laitevalmistajien materiaaleja, kuten huolto-ohjeita ja modifikaatiosuunnitelmia.
Tutkimus vahvisti, että järjestelmän asennus on mahdollista kaikkiin ilmailuopiston lentokoneisiin. Tutkiessa huomattiin, että järjestelmän asennus oli haastavinta vanhimpaan koneeseen, mutta siihen asennettavissa laitteistoissa oli myös eniten valinnanvaraa. Uudempiin koneisiin siirryttäessä järjestelmän asennuksesta tuli yksinkertaisempaa ja vaihtoehdot vähenivät. Tutkimuksessa selvisi myös, että Euroopan komission säädöksien mukaan Suomen Ilmailuopiston lentokalustosta järjestelmän asennus on pakollista vain suurimpaan konetyyppiin.
ADS-B -järjestelmän käyttöönoton huomattiin tuovan useita hyötyjä lentokoneiden käyttäjille ja ilmatilan valvontaan. Tutkimuksessa selvisi myös, että järjestelmän tuomien hyötyjen määrä oli riippuvainen siitä, missä mittakaavassa järjestelmä otetaan käyttöön.