Näyttöön perustuvan hoitotyön johtamista edistävät ja estävät tekijät pro gradujen valossa
Ahmed, Bazian; Heikura, Olli; Höynälä, Jarkko (2016)
Ahmed, Bazian
Heikura, Olli
Höynälä, Jarkko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295555
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana Metropolia Ammattikorkeakoulun, näyttöön perustuva hoitotyö ja sen johtaminen -toiminta ohjelman kehittäminen -hanketta. Hankkeen päämääränä on kehittää kansalliseen käyttöön tarkoitettu toimintaohjelma näyttöön perustuvan hoitotyön johtamiseen. Tämä opinnäytetyö kuuluu hankkeen ensimmäiseen osaan, jossa tarkoituksena on kartoittaa nykytila näyttöön perustuvan hoitotyön johtamisen edistävistä ja estävistä tekijöistä. Nykytilanne näyttöön perustuvan hoitotyön johtamisesta on epäselvä, eikä ole tiedossa missä määrin ja miten näyttöön perustuva toiminta toteutuu hoitotyön johtamisessa.
Tarkoituksena on kartoittaa nykytila näyttöön perustuvan hoitotyön johtamisen edistävistä ja estävistä tekijöistä tiedekorkeakoulujen pro gradu -tutkielmien pohjalta. Tavoitteena on tuottaa opinnäytetyö, jossa näyttöön perustuvan hoitotyön johtamista edistävät ja estävät tekijät ovat helposti löydettävissä ja hyödynnettävissä hoitotyön kehittämisestä varten.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Mitkä tekijät estävät näyttöön perus-tuvan hoitotyön johtamista? 2) Mitkä tekijät edistävät näyttöön perustuvan hoitotyön johta-mista?
Aineistona tässä opinnäytetyössä käytettiin tiedekorkeakoulujen pro gradu -tutkielmia. Työssä käytetty aineisto on kerätty Medic- , PubMed- ja Medline -tietokantoja hyväksi käyttäen. Aineiston keruussa on lisäksi käytetty manuaalista hakua.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa, että näyttöön perustuvan hoitotyön johtamiseen vaikuttavia tekijöitä on useita. Estäviksi tekijöiksi useissa eri tutkimuksissa nousivat työyksikön negatiivinen kulttuuri ja asenne näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan, käytännön työn kuormittavuus, resurssien hallinta, puutteelliset ATK-taidot ja hoitajien vähäinen taustatieto näyttöön perustuvasta toiminnasta. Edistäviksi tekijöiksi esille nousivat koulutusinterventio, mentorointi, tutkimusklubit, esimiehen tuki ja arvostus näyttöön perustuvan toiminnan johtajaa kohtaan, johtajien työssä jaksaminen ja heidän esimerkillinen roolinsa näyttöön perustuvan toiminnan edistäjinä.
Tarkoituksena on kartoittaa nykytila näyttöön perustuvan hoitotyön johtamisen edistävistä ja estävistä tekijöistä tiedekorkeakoulujen pro gradu -tutkielmien pohjalta. Tavoitteena on tuottaa opinnäytetyö, jossa näyttöön perustuvan hoitotyön johtamista edistävät ja estävät tekijät ovat helposti löydettävissä ja hyödynnettävissä hoitotyön kehittämisestä varten.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Mitkä tekijät estävät näyttöön perus-tuvan hoitotyön johtamista? 2) Mitkä tekijät edistävät näyttöön perustuvan hoitotyön johta-mista?
Aineistona tässä opinnäytetyössä käytettiin tiedekorkeakoulujen pro gradu -tutkielmia. Työssä käytetty aineisto on kerätty Medic- , PubMed- ja Medline -tietokantoja hyväksi käyttäen. Aineiston keruussa on lisäksi käytetty manuaalista hakua.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa, että näyttöön perustuvan hoitotyön johtamiseen vaikuttavia tekijöitä on useita. Estäviksi tekijöiksi useissa eri tutkimuksissa nousivat työyksikön negatiivinen kulttuuri ja asenne näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan, käytännön työn kuormittavuus, resurssien hallinta, puutteelliset ATK-taidot ja hoitajien vähäinen taustatieto näyttöön perustuvasta toiminnasta. Edistäviksi tekijöiksi esille nousivat koulutusinterventio, mentorointi, tutkimusklubit, esimiehen tuki ja arvostus näyttöön perustuvan toiminnan johtajaa kohtaan, johtajien työssä jaksaminen ja heidän esimerkillinen roolinsa näyttöön perustuvan toiminnan edistäjinä.