Hiljainen lentoasema -konseptin vaikutus matkustusmukavuuteen Helsinki-Vantaalla
Tolvanen, Laura (2016)
Tolvanen, Laura
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275235
Tiivistelmä
Lentoasema on merellä tai maalla sijaitseva alue, joka tarjoaa tarvittavan infrastruktuurin lentokoneiden liikkumiselle, laskeutumiselle ja lentoon lähdölle. Samalla se on alati muuttuva toimintaympäristö ja pelikenttä lentoasemayhtiöille, lentoyhtiöille, huolintayhtiöille sekä muille toimijoille. Työn toimeksiantaja, Finavia Oyj, on Suomen valtion omistama lentoasemayhtiö, jonka strategian keskiössä on Helsinki-Vantaan lentoasema. Helsinki-Vantaan matkustajamäärien on ennustettu kasvavan 20 miljoonaan matkustajaan vuoteen 2020 mennessä, ja Finavia on käynnistänyt kehitysohjelman, jonka myötä lentoasemalle tuodaan uudistettuja palveluita sekä lisäkapasiteettia.
Etenkin matkailualalla elämyksellisten palveluiden tarjoaminen on nähty yhtenä parhaista kilpailukeinoista. Myös lentoasemille on tuotu uusia innovaatioita ja palvelukokonaisuuksia parantamaan matkustuskokemuksia sekä matkustusmukavuutta. 1.6.2015 Helsinki-Vantaan lentoasemalla käyttöönotettiin Hiljainen lentoasema -konsepti. Konseptin tarkoitus on parantaa odotusalueiden viihtyisyyttä ja vähentää matkustusstressiä.
Osana opinnäytetyöprosessia toteutettiin määrällinen kyselytutkimus, jonka tarkoituksena oli tutkia Hiljainen lentoasema -konseptin vaikutusta matkustusmukavuuteen, konseptin tavoitteiden toteutumista ja konseptin tunnettavuutta. Kyselytutkimus suoritettiin 23.–25.11.2015 Helsinki-Vantaan lentoaseman airside-puolella eli kansainvälisellä alueella. Kysely toteutettiin suomeksi ja englanniksi paperisilla kyselylomakkeilla sekä Webropol-kyselytyökalun avulla.
Kyselyyn osallistui 100 satunnaisesti valikoitunutta matkustajaa, joista 46 prosenttia oli liike-matkalla ja 48 prosenttia lomamatkalla. Kuudella prosentilla matkan tarkoitus oli jokin muu kuin liike- tai lomamatka. 37 prosenttia tutkimukseen osallistuneista odotti vaihtolentoyhteyttä Helsinki-Vantaalla.
Saatujen tulosten perusteella 22 prosenttia matkustajista tiesi ennen tutkimushetkeä mitä Hiljainen lentoasema-konsepti tarkoittaa ja vain 20 prosenttia vastanneista tiesi Helsinki-Vantaan lentoaseman olevan hiljainen. Hiljainen lentoasema -konsepti koettiin keskimäärin melko tärkeäksi tekijäksi matkustusmukavuuden kannalta, mutta verrattaessa konseptia muihin lento-aseman palveluihin, muun muassa elektronisten laitteiden latauspisteet sekä kahvila- ja ravintolapalvelut koettiin ensisijaisiksi ominaisuuksiksi osana matkustusmukavuutta. Konseptin ei koettu vaikeuttavan lennon portille löytämistä juuri lainkaan.
Matkustajilta saatujen kehitysehdotuksien perusteella lentoasemalle toivottiin tehokasta ruuhkapiikkien purkamista, enemmän infotauluja sekä mukavampia istumapaikkoa odotusalueille.
Etenkin matkailualalla elämyksellisten palveluiden tarjoaminen on nähty yhtenä parhaista kilpailukeinoista. Myös lentoasemille on tuotu uusia innovaatioita ja palvelukokonaisuuksia parantamaan matkustuskokemuksia sekä matkustusmukavuutta. 1.6.2015 Helsinki-Vantaan lentoasemalla käyttöönotettiin Hiljainen lentoasema -konsepti. Konseptin tarkoitus on parantaa odotusalueiden viihtyisyyttä ja vähentää matkustusstressiä.
Osana opinnäytetyöprosessia toteutettiin määrällinen kyselytutkimus, jonka tarkoituksena oli tutkia Hiljainen lentoasema -konseptin vaikutusta matkustusmukavuuteen, konseptin tavoitteiden toteutumista ja konseptin tunnettavuutta. Kyselytutkimus suoritettiin 23.–25.11.2015 Helsinki-Vantaan lentoaseman airside-puolella eli kansainvälisellä alueella. Kysely toteutettiin suomeksi ja englanniksi paperisilla kyselylomakkeilla sekä Webropol-kyselytyökalun avulla.
Kyselyyn osallistui 100 satunnaisesti valikoitunutta matkustajaa, joista 46 prosenttia oli liike-matkalla ja 48 prosenttia lomamatkalla. Kuudella prosentilla matkan tarkoitus oli jokin muu kuin liike- tai lomamatka. 37 prosenttia tutkimukseen osallistuneista odotti vaihtolentoyhteyttä Helsinki-Vantaalla.
Saatujen tulosten perusteella 22 prosenttia matkustajista tiesi ennen tutkimushetkeä mitä Hiljainen lentoasema-konsepti tarkoittaa ja vain 20 prosenttia vastanneista tiesi Helsinki-Vantaan lentoaseman olevan hiljainen. Hiljainen lentoasema -konsepti koettiin keskimäärin melko tärkeäksi tekijäksi matkustusmukavuuden kannalta, mutta verrattaessa konseptia muihin lento-aseman palveluihin, muun muassa elektronisten laitteiden latauspisteet sekä kahvila- ja ravintolapalvelut koettiin ensisijaisiksi ominaisuuksiksi osana matkustusmukavuutta. Konseptin ei koettu vaikeuttavan lennon portille löytämistä juuri lainkaan.
Matkustajilta saatujen kehitysehdotuksien perusteella lentoasemalle toivottiin tehokasta ruuhkapiikkien purkamista, enemmän infotauluja sekä mukavampia istumapaikkoa odotusalueille.