JOBI - ryhmäyttävät ja opetukselliset radat : Rippikoulun toiminnallisten sisältöjen uudistaminen ja kehittäminen Joutjärven seurakunnassa
Naukkarinen, Jenna (2016)
Naukkarinen, Jenna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275207
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on uudistaa ja kehittää Joutjärven seurakunnan rippileireillä käytettyjä toiminnallisia menetelmiä sekä moninkertaistaa niiden määrää suuremmaksi vaihtoehtovalikoimaksi seurakunnan käyttöön. Toiminnallisilla menetelmillä tarkoitetaan tässä yhteydessä erilaisia ryhmäyttäviä ja opetuksellisia rastiratoja. Vanhoista uusiksi kehitetyistä sekä kokonaan uusista luoduista radoista koostetaan opas seurakunnan rippikoulujen käyttöön. Opas on suunnattu rippikouluissa työskenteleville opettajille, isostenisosille sekä isosille ja oppaan toiminnallisten rastiratojen kohderyhmänä ovat rippikoululaiset. Joutjärven seurakunta kuuluu Lahden seurakuntayhtymään yhtenä viidestä paikallisseurakunnasta ja sen rippikoulun suorittaa vuosittain 200–250 nuorta. Leirien yhteenlaskettu vetäjämäärä on vuosittain 100–120 henkilöä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee rippikoulujen opetuksellisten sisältöjen nykytilaa ja suuntaa tulevaisuudessa pohjaten kahteen rippikoulusuunnitelmaan sekä koulujen uuteen opetussuunnitelmaan 2016. Opetuksellisessa aspektissa on otettu huomioon erilaiset oppimisteoriat ja niiden näkyvyys käytännön opetustyössä rippikouluissa. Lisäksi erilaisia oppimistyylejä ja oppimisen areenoita on tarkasteltu monipuolisen kuvan saamiseksi tiedossa olevista oppimismahdollisuuksista. Näiden elementtien yhdistelmä antaa laajan ymmärryksen rippikoulujen toiminnallisen sisällön vaatimille uudistuksille ja kehittämisenkohdille.
Työn tarkempia ja yksityiskohtaisempia kehittämiskohtia tarkasteltiin teemahaastattelun keinoin sekä yksilö- että ryhmähaastattelun muodossa. Haastattelut toteutettiin Joutjärven seurakunnan nuorisotyönohjaajalle sekä seitsemälle nuorelle, jotka kuuluvat seurakunnassa aktiivisesti käyviin ja vastuuta kantaviin nuoriin. Haastattelujen annit ovat monipuolisia, ideoivia sekä toisiaan tukevia. Ryhmähaastattelu toimi eräänlaisena aivoriihenä ja siten erittäin tärkeänä työn tukena.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen produkti on kokoelma uudistetuista ja kehitetyistä rastiradoista Joutjärven seurakunnan rippileirejä varten. Produkti on opas ja sen nimi on JOBI - Joutjärven seurakunnan rippikoulujen ryhmäyttävät ja opetukselliset radat. Opas sisältää 9 erilaista rastirataa kehiteltyinä kolmen rippileireillä käytetyn teeman ympärille: yhteistoiminta, lähetys & diakonia sekä sovitus & lunastus. Jokainen rata sisältää tarkan kuvauksen rastien sisällöistä, radan aikataulutuksesta, tarvittavasta henkilömäärästä, välineistöstä, lisähuomioita toteutusta varten sekä tarpeelliset liitteet.
Opasta voi hyödyntää missä tahansa muussa seurakunnassa rippileirien toiminnallisten menetelmien käytön tukena, kuten myös muussa nuoria aktivoivassa toiminnassa. Oppaan ratakokonaisuuksilla on tarkoitus korvata osa perinteisemmistä opetusmalleista rippikoulussa ja tarjota näin mahdollisuuksia monipuoliseen kokemukselliseen oppimiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on uudistaa ja kehittää Joutjärven seurakunnan rippileireillä käytettyjä toiminnallisia menetelmiä sekä moninkertaistaa niiden määrää suuremmaksi vaihtoehtovalikoimaksi seurakunnan käyttöön. Toiminnallisilla menetelmillä tarkoitetaan tässä yhteydessä erilaisia ryhmäyttäviä ja opetuksellisia rastiratoja. Vanhoista uusiksi kehitetyistä sekä kokonaan uusista luoduista radoista koostetaan opas seurakunnan rippikoulujen käyttöön. Opas on suunnattu rippikouluissa työskenteleville opettajille, isostenisosille sekä isosille ja oppaan toiminnallisten rastiratojen kohderyhmänä ovat rippikoululaiset. Joutjärven seurakunta kuuluu Lahden seurakuntayhtymään yhtenä viidestä paikallisseurakunnasta ja sen rippikoulun suorittaa vuosittain 200–250 nuorta. Leirien yhteenlaskettu vetäjämäärä on vuosittain 100–120 henkilöä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee rippikoulujen opetuksellisten sisältöjen nykytilaa ja suuntaa tulevaisuudessa pohjaten kahteen rippikoulusuunnitelmaan sekä koulujen uuteen opetussuunnitelmaan 2016. Opetuksellisessa aspektissa on otettu huomioon erilaiset oppimisteoriat ja niiden näkyvyys käytännön opetustyössä rippikouluissa. Lisäksi erilaisia oppimistyylejä ja oppimisen areenoita on tarkasteltu monipuolisen kuvan saamiseksi tiedossa olevista oppimismahdollisuuksista. Näiden elementtien yhdistelmä antaa laajan ymmärryksen rippikoulujen toiminnallisen sisällön vaatimille uudistuksille ja kehittämisenkohdille.
Työn tarkempia ja yksityiskohtaisempia kehittämiskohtia tarkasteltiin teemahaastattelun keinoin sekä yksilö- että ryhmähaastattelun muodossa. Haastattelut toteutettiin Joutjärven seurakunnan nuorisotyönohjaajalle sekä seitsemälle nuorelle, jotka kuuluvat seurakunnassa aktiivisesti käyviin ja vastuuta kantaviin nuoriin. Haastattelujen annit ovat monipuolisia, ideoivia sekä toisiaan tukevia. Ryhmähaastattelu toimi eräänlaisena aivoriihenä ja siten erittäin tärkeänä työn tukena.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen produkti on kokoelma uudistetuista ja kehitetyistä rastiradoista Joutjärven seurakunnan rippileirejä varten. Produkti on opas ja sen nimi on JOBI - Joutjärven seurakunnan rippikoulujen ryhmäyttävät ja opetukselliset radat. Opas sisältää 9 erilaista rastirataa kehiteltyinä kolmen rippileireillä käytetyn teeman ympärille: yhteistoiminta, lähetys & diakonia sekä sovitus & lunastus. Jokainen rata sisältää tarkan kuvauksen rastien sisällöistä, radan aikataulutuksesta, tarvittavasta henkilömäärästä, välineistöstä, lisähuomioita toteutusta varten sekä tarpeelliset liitteet.
Opasta voi hyödyntää missä tahansa muussa seurakunnassa rippileirien toiminnallisten menetelmien käytön tukena, kuten myös muussa nuoria aktivoivassa toiminnassa. Oppaan ratakokonaisuuksilla on tarkoitus korvata osa perinteisemmistä opetusmalleista rippikoulussa ja tarjota näin mahdollisuuksia monipuoliseen kokemukselliseen oppimiseen.