Varmoin askelin kohti toiminnallista oppimista : opas toiminnallisen oppimisen tukemiseen ja kehittämiseen Moikoisten päivähoitoyksikössä
Sintonen, Riina (2016)
Sintonen, Riina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275188
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee toiminnallista oppimista sekä liikkeen lisäämistä lapsen päivään. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämishanke, joka toteutettiin yhteistyössä Moikoisten päivähoitoyksikön kanssa. Moikoisten päivähoitoyksikkö on Turun kaupungin päiväkoti. Kehittämishanke on päiväkodin sisäinen ja opinnäytetyö on toteutettu Moikoisten päivähoitoyksikön tarpeisiin vastaten.
Opinnäytetyön viitekehys muodostuu toiminnalliselle oppimiselle sekä toiminnalliselle varhaiskasvatukselle keskeisistä aiheista. Viitekehyksen ensimmäisessä osassa käsitellään toiminnallisen oppimisen käsitettä yleisesti ja lisäksi pohditaan toiminnallisen oppimisen mahdollisuuksia. Tämän jälkeen tarkastelu jatkuu liikkumiseen toiminnallisen oppimisen muotona. Viitekehyksen toisessa osassa tarkastellaan oppimisympäristöjä sekä toiminnallisen varhaiskasvatuksen vaatimuksia varhaiskasvattajan näkökulmasta. Lopuksi pohditaan vielä yksityiskohtaisesti, millaista suunnittelua toiminnallisempi varhaiskasvatus vaatii.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli koota toimeksiantajan käyttöön menetelmäopas, joka sisältää kattavasti toiminnallista oppimista tukevia sekä liikettä päiväkodin arkeen lisääviä menetelmiä. Opinnäytetyön keskeisinä tavoitteina oli tuoda toiminnallinen oppiminen mielekkäällä tavalla osaksi Moikoisten päivähoitoyksikön toimintaa sekä lisätä liikkumista ja vähentää istumista päiväkodin jokaisessa päivässä.
Opinnäytetyön tuotos eli menetelmäopas koottiin päiväkodin henkilökunnan toiveiden pohjalta. Jotta opas tukee parhaalla mahdollisella tavalla kasvattajien työtä lasten kanssa, sisältää opas myös menetelmissä tarvittavat välineet, joita ovat erilaiset pussit sekä kuvakortit.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen sekä lisäksi se toimii tärkeänä osana päiväkodin kehittämishanketta. Kehittämishanke jatkuu päiväkodissa opinnäytetyöprosessin päättymisen jälkeen, jolloin menetelmäopas tulee toimimaan konkreettisena tukena kehittämistoiminnan etenemisessä kohti päiväkodin tavoitetta toiminnallisemmasta lapsen päivästä.
Opinnäytetyön viitekehys muodostuu toiminnalliselle oppimiselle sekä toiminnalliselle varhaiskasvatukselle keskeisistä aiheista. Viitekehyksen ensimmäisessä osassa käsitellään toiminnallisen oppimisen käsitettä yleisesti ja lisäksi pohditaan toiminnallisen oppimisen mahdollisuuksia. Tämän jälkeen tarkastelu jatkuu liikkumiseen toiminnallisen oppimisen muotona. Viitekehyksen toisessa osassa tarkastellaan oppimisympäristöjä sekä toiminnallisen varhaiskasvatuksen vaatimuksia varhaiskasvattajan näkökulmasta. Lopuksi pohditaan vielä yksityiskohtaisesti, millaista suunnittelua toiminnallisempi varhaiskasvatus vaatii.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli koota toimeksiantajan käyttöön menetelmäopas, joka sisältää kattavasti toiminnallista oppimista tukevia sekä liikettä päiväkodin arkeen lisääviä menetelmiä. Opinnäytetyön keskeisinä tavoitteina oli tuoda toiminnallinen oppiminen mielekkäällä tavalla osaksi Moikoisten päivähoitoyksikön toimintaa sekä lisätä liikkumista ja vähentää istumista päiväkodin jokaisessa päivässä.
Opinnäytetyön tuotos eli menetelmäopas koottiin päiväkodin henkilökunnan toiveiden pohjalta. Jotta opas tukee parhaalla mahdollisella tavalla kasvattajien työtä lasten kanssa, sisältää opas myös menetelmissä tarvittavat välineet, joita ovat erilaiset pussit sekä kuvakortit.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen sekä lisäksi se toimii tärkeänä osana päiväkodin kehittämishanketta. Kehittämishanke jatkuu päiväkodissa opinnäytetyöprosessin päättymisen jälkeen, jolloin menetelmäopas tulee toimimaan konkreettisena tukena kehittämistoiminnan etenemisessä kohti päiväkodin tavoitetta toiminnallisemmasta lapsen päivästä.