MATKA MAAILMAN YMPÄRI : toiminnallisia menetelmiä monikulttuurisuuskasvatukseen varhaiskasvatuksessa
Jaakola, Salla; Lindholm, Katja (2016)
Jaakola, Salla
Lindholm, Katja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254963
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jaakola, Salla & Lindholm, Katja. Matka maailman ympäri. Toiminnallisia menetelmiä monikulttuurisuuskasvatukseen varhaiskasvatuksessa. Helsinki, kevät 2016. 59 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on produktio ja sen tarkoituksena oli lisätä suvaitsevaisuutta, erilaisuuden ymmärtämistä ja monikulttuurisuuskasvatuksen tunnetuksi tekemistä. Produktin tavoitteena oli tuottaa selkeä ja helppokäyttöinen materiaalipaketti monikulttuurisuuskasvatuksen tueksi päiväkodin henkilökunnalle ja saada toiminnalliset kortit 3–5-vuotiaiden lasten ryhmien henkilökunnan käyttöön, jotka olisivat sovellettavissa myös muihin ikäryhmiin. Monikulttuurisuuden kasvaessa työ päiväkodissa vaatii kasvattajilta yhä enemmän erilaisia taitoja ja uusille työtavoille on käyttöä. Espoossa asuu paljon eri kieli- ja kulttuuritaustaisia perheitä, joten tärkeää oli lähteä kehittämään sekä antamaan uusia toiminnallisia työvälineitä päiväkodeille.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Opinnäytetyön ensimmäiseen osaan on koottu tietoa varhaiskasvatuspedagogiikasta, lapsen identiteetin kehityksestä, 3–5-vuotiaiden lasten kehitysvaiheista ja osallisuudesta. Tästä siirrytään käsittelemään monikulttuurisuutta varhaiskasvatuksessa, suvaitsevaisuutta, mitä monikulttuurisuuskasvatus on päiväkodissa sekä työntekijän monikulttuurisuusosaamista. Yhteistyöpäiväkoteina toimi kaksi espoolaista päiväkotia ja kartoituksen toivotusta välineestä toteutettiin sähköisten ja paperisten kyselyiden avulla. Kyselyssä oli teemoitettu materiaalipakettien vaihtoehtoja, joista kysyttiin kasvattajien mielipidettä. Kyselyssä tarkasteltiin myös sitä, kuinka monikulttuurisuuskasvatus nähtiin päiväkotien arjessa ja kuinka monikulttuurisuuden tiedostaminen on ensiaskel kehittäessä omaa kulttuurista työotetta.
Kyselyn vastauksiin pohjautuen rakentui opinnäytetyön toinen osa eli “Matka maailman ympäri” maailmankartta, liput, paperinen versio ja laminoidut toiminnalliset kortit.
Materiaalipakettia esiteltiin päiväkodeissa ennen käyttöönottoa. Materiaalipaketille oli tarvetta. Opinnäytetyö voi tuottaa uusia ideoita sekä toimia tiedollisena ja taidollisena välineenä monikulttuurisuuskasvatusta toteuttaessa erilaisissa toimintatuokioissa varhaiskasvatuksen ympäristöissä. Kriittinen monikulttuurisuuskasvatus on ensisijaisen tärkeää, huolimatta eroavaisuuksista, jokaisella on samanlainen ihmisarvo. Monimuotoisuus on asia, jota on hyvä oppia arvostamaan sen kaikilla tasoilla. Erilaisuutta ei tule korostaa, vaan on tärkeää nähdä se luonnollisena, arkipäiväisenä asiana. Espoon varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan monikulttuurisuuskasvatus kuuluu kaikille, joten opinnäytetyö pohjautuu erityisesti tälle ajatukselle.
Asiasanat: monikulttuurisuus, kasvatus, kulttuuriosaaminen, suvaitsevaisuus, varhaiskasvatus, varhaiskasvatussuunnitelma, tooiminnalliset menetelmät
Jaakola, Salla & Lindholm, Katja. Matka maailman ympäri. Toiminnallisia menetelmiä monikulttuurisuuskasvatukseen varhaiskasvatuksessa. Helsinki, kevät 2016. 59 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on produktio ja sen tarkoituksena oli lisätä suvaitsevaisuutta, erilaisuuden ymmärtämistä ja monikulttuurisuuskasvatuksen tunnetuksi tekemistä. Produktin tavoitteena oli tuottaa selkeä ja helppokäyttöinen materiaalipaketti monikulttuurisuuskasvatuksen tueksi päiväkodin henkilökunnalle ja saada toiminnalliset kortit 3–5-vuotiaiden lasten ryhmien henkilökunnan käyttöön, jotka olisivat sovellettavissa myös muihin ikäryhmiin. Monikulttuurisuuden kasvaessa työ päiväkodissa vaatii kasvattajilta yhä enemmän erilaisia taitoja ja uusille työtavoille on käyttöä. Espoossa asuu paljon eri kieli- ja kulttuuritaustaisia perheitä, joten tärkeää oli lähteä kehittämään sekä antamaan uusia toiminnallisia työvälineitä päiväkodeille.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Opinnäytetyön ensimmäiseen osaan on koottu tietoa varhaiskasvatuspedagogiikasta, lapsen identiteetin kehityksestä, 3–5-vuotiaiden lasten kehitysvaiheista ja osallisuudesta. Tästä siirrytään käsittelemään monikulttuurisuutta varhaiskasvatuksessa, suvaitsevaisuutta, mitä monikulttuurisuuskasvatus on päiväkodissa sekä työntekijän monikulttuurisuusosaamista. Yhteistyöpäiväkoteina toimi kaksi espoolaista päiväkotia ja kartoituksen toivotusta välineestä toteutettiin sähköisten ja paperisten kyselyiden avulla. Kyselyssä oli teemoitettu materiaalipakettien vaihtoehtoja, joista kysyttiin kasvattajien mielipidettä. Kyselyssä tarkasteltiin myös sitä, kuinka monikulttuurisuuskasvatus nähtiin päiväkotien arjessa ja kuinka monikulttuurisuuden tiedostaminen on ensiaskel kehittäessä omaa kulttuurista työotetta.
Kyselyn vastauksiin pohjautuen rakentui opinnäytetyön toinen osa eli “Matka maailman ympäri” maailmankartta, liput, paperinen versio ja laminoidut toiminnalliset kortit.
Materiaalipakettia esiteltiin päiväkodeissa ennen käyttöönottoa. Materiaalipaketille oli tarvetta. Opinnäytetyö voi tuottaa uusia ideoita sekä toimia tiedollisena ja taidollisena välineenä monikulttuurisuuskasvatusta toteuttaessa erilaisissa toimintatuokioissa varhaiskasvatuksen ympäristöissä. Kriittinen monikulttuurisuuskasvatus on ensisijaisen tärkeää, huolimatta eroavaisuuksista, jokaisella on samanlainen ihmisarvo. Monimuotoisuus on asia, jota on hyvä oppia arvostamaan sen kaikilla tasoilla. Erilaisuutta ei tule korostaa, vaan on tärkeää nähdä se luonnollisena, arkipäiväisenä asiana. Espoon varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan monikulttuurisuuskasvatus kuuluu kaikille, joten opinnäytetyö pohjautuu erityisesti tälle ajatukselle.
Asiasanat: monikulttuurisuus, kasvatus, kulttuuriosaaminen, suvaitsevaisuus, varhaiskasvatus, varhaiskasvatussuunnitelma, tooiminnalliset menetelmät