Neuvolapalvelut ja terveyskeskuksen vastaanottopalvelut vuonna 2030 : - Nettineuvola ja terveyskeskuksen sähköiset palvelut
Laukkanen, Pirita (2016)
Laukkanen, Pirita
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254931
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli käyttäjätutkimusten pohjalta lähteä kartoittamaan nykypäivän tilannetta ja luomaan idealuonnoksia vuoden 2030 neuvolapalveluista ja terveyskeskuksen vastaanottopalveluista.
Työskentely menetelmänä käytin palvelumuotoilun menetelmiä mm. käyttäjätutkimusta, samankanltaisuuskaavioita sekä artefaktianalysointia itse tutkimusvaiheessa. Konsepti-idean esille tuomisessa käytin trendejä, heikkoja singnaaleja sekä visuaalista hahmoittelua tukena. Konsepti-idea ei ole viety kuin idealuonnoksen tasolle, joten käytän työssä idealuonnos-sanaa. Konsepti on enemmän pidemmälle viety,kuin idealuonnos, joten idealuonnos on parempi terminä työn kannalta. Varsinainen konsepti eli idealuonnos on rajattu idean, hahmotelman ja luoksen tasolle työn laajuuden vuoksi.
Suunnittelussa käytin peruspohjana käyttäjätutkimusta ja analyysejä, joiden avulla voidaan havainnoida tarpeita sekä nähdä heijasteita tulevaisuuden 2030 vuoden palvelujen käytöstä.
Aihe on varsin laaja, joten opinnäytetyössä pääpainopiste on enemmän käyttäjätutkimuksessa ja palveluiden analysoinnissa. Kuitenkin näillä tuetaan tulevaisuuden palveluiden näkökulmaa, joka on varsinainen työn aihe.
Viimeisessä Pohdinta-luvussa olen käynyt läpi aineiston ja idealuonnoksen jatkomahdollisuuksista sekä työn kokonaiskuvan katsomista. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kuopion kaupungin terveydenhuollon ja neuvolapalveluiden kanssa.
Työskentely menetelmänä käytin palvelumuotoilun menetelmiä mm. käyttäjätutkimusta, samankanltaisuuskaavioita sekä artefaktianalysointia itse tutkimusvaiheessa. Konsepti-idean esille tuomisessa käytin trendejä, heikkoja singnaaleja sekä visuaalista hahmoittelua tukena. Konsepti-idea ei ole viety kuin idealuonnoksen tasolle, joten käytän työssä idealuonnos-sanaa. Konsepti on enemmän pidemmälle viety,kuin idealuonnos, joten idealuonnos on parempi terminä työn kannalta. Varsinainen konsepti eli idealuonnos on rajattu idean, hahmotelman ja luoksen tasolle työn laajuuden vuoksi.
Suunnittelussa käytin peruspohjana käyttäjätutkimusta ja analyysejä, joiden avulla voidaan havainnoida tarpeita sekä nähdä heijasteita tulevaisuuden 2030 vuoden palvelujen käytöstä.
Aihe on varsin laaja, joten opinnäytetyössä pääpainopiste on enemmän käyttäjätutkimuksessa ja palveluiden analysoinnissa. Kuitenkin näillä tuetaan tulevaisuuden palveluiden näkökulmaa, joka on varsinainen työn aihe.
Viimeisessä Pohdinta-luvussa olen käynyt läpi aineiston ja idealuonnoksen jatkomahdollisuuksista sekä työn kokonaiskuvan katsomista. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kuopion kaupungin terveydenhuollon ja neuvolapalveluiden kanssa.