Työnantajakuva tradenomiopiskelijoiden näkökulmasta, Case: Posti Group Oyj
Lehto, Mira (2016)
Lehto, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604234883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604234883
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millainen on Postin työnantajakuva opiskelijoiden näkökulmasta, ja miten työnantajakuvaa voidaan kehittää nuorille houkuttelevammaksi. Kohderyhmänä olivat Laurea-ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijat, koska Postilla on tarjolla tradenomeille sopivia uramahdollisuuksia ja yrityksessä on tarvetta nuorille osaajille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen työnantajakuva Postilla on nuorten mielestä ja mitä ominaisuuksia nuoret arvostavat työnantajassaan. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin rekrytoinnin ja työhyvinvoinnin vaikutusta työnantajakuvan muodostumisessa. Opinnäytetyön kehittämistehtävän tavoitteena oli myös tuottaa tietoa Postin strategisten tavoitteiden tueksi, joita ovat muun muassa olla alansa paras työpaikka ja kehittää uusia palveluita sekä tehdä Postista asiakaskeskeisempi tuotekeskeisen organisaation sijaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin työnantajakuvan, rekrytoinnin ja työhyvinvoinnin käsitteisiin, ja etenkin siihen, miten nämä vaikuttavat toisiinsa. Opinnäytetyön kehittämistehtävä jakautui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa pohdittiin Postissa syksyllä 2015 tehdyn henkilöstön omistautuneisuuskyselyn tuloksia, sillä sisäisellä työnantajakuvalla on vaikutusta myös ulkoiseen työnantajakuvaan. Toisessa osassa esiteltiin tradenomiopiskelijoille toteutettu kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden mielikuvia Postista työnantajana.
Opiskelijoiden kyselytutkimuksesta selvisi, että nuorten mielestä Postin työnantajakuva on keskimäärin kohtalainen, mutta mielikuvat Postista olivat hyvin polarisoituneita. Opiskelijat arvostivat työnantajassa selkeästi eniten työilmapiiriä ikäluokasta tai sukupuolesta riippumatta. Yli puolet kyselyyn osallistuneista oli ainakin jonkin verran kiinnostunut työskentelemään Postissa tulevaisuudessa, mutta tieto tradenomien uramahdollisuuksista Postissa oli monilla vastaajilla puutteellista. Kiinnostuksen lisäämiseksi voisi Postin työmahdollisuuksia markkinoida enemmän ammattikorkeakouluissa, jotta tietoisuus leviäisi ja Postin työnantajakuvasta tulisi houkuttelevampi. Opiskelijat kokivat Postin luotettavaksi ja vanhoilliseksi, mutta samalla myös uudistuvaksi yritykseksi. Posti on viime vuosina tehnyt paljon uudistuksia, ja niitä pyritään myös jatkamaan tulevaisuudessa. Näin ollen on tärkeää, että yrityksestä välittyy uudistuva kuva etenkin nuorelle sukupolvelle ja tulevaisuuden työntekijöille.
Postin henkilöstön omistautuneisuuskyselyn tulokset olivat samankaltaisia kuin opiskelijolle tehdyssä kyselyssä, sillä henkilöstön omistautuneisuus oli kohtalaisella tasolla. Yrityksen oman henkilöstön tyytyväisyydellä on tutkittu olevan vaikutusta myös ulkoiseen työnantajakuvaan, ja sama vaikutus nähtiin myös opinnäytetyön kyselyn tuloksissa. Näin ollen oman henkilöstön tyytyväisyyteen on tärkeää kiinnittää huomiota, kun tavoitteena on kehittää ulkoista työnantajakuvaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin työnantajakuvan, rekrytoinnin ja työhyvinvoinnin käsitteisiin, ja etenkin siihen, miten nämä vaikuttavat toisiinsa. Opinnäytetyön kehittämistehtävä jakautui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa pohdittiin Postissa syksyllä 2015 tehdyn henkilöstön omistautuneisuuskyselyn tuloksia, sillä sisäisellä työnantajakuvalla on vaikutusta myös ulkoiseen työnantajakuvaan. Toisessa osassa esiteltiin tradenomiopiskelijoille toteutettu kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden mielikuvia Postista työnantajana.
Opiskelijoiden kyselytutkimuksesta selvisi, että nuorten mielestä Postin työnantajakuva on keskimäärin kohtalainen, mutta mielikuvat Postista olivat hyvin polarisoituneita. Opiskelijat arvostivat työnantajassa selkeästi eniten työilmapiiriä ikäluokasta tai sukupuolesta riippumatta. Yli puolet kyselyyn osallistuneista oli ainakin jonkin verran kiinnostunut työskentelemään Postissa tulevaisuudessa, mutta tieto tradenomien uramahdollisuuksista Postissa oli monilla vastaajilla puutteellista. Kiinnostuksen lisäämiseksi voisi Postin työmahdollisuuksia markkinoida enemmän ammattikorkeakouluissa, jotta tietoisuus leviäisi ja Postin työnantajakuvasta tulisi houkuttelevampi. Opiskelijat kokivat Postin luotettavaksi ja vanhoilliseksi, mutta samalla myös uudistuvaksi yritykseksi. Posti on viime vuosina tehnyt paljon uudistuksia, ja niitä pyritään myös jatkamaan tulevaisuudessa. Näin ollen on tärkeää, että yrityksestä välittyy uudistuva kuva etenkin nuorelle sukupolvelle ja tulevaisuuden työntekijöille.
Postin henkilöstön omistautuneisuuskyselyn tulokset olivat samankaltaisia kuin opiskelijolle tehdyssä kyselyssä, sillä henkilöstön omistautuneisuus oli kohtalaisella tasolla. Yrityksen oman henkilöstön tyytyväisyydellä on tutkittu olevan vaikutusta myös ulkoiseen työnantajakuvaan, ja sama vaikutus nähtiin myös opinnäytetyön kyselyn tuloksissa. Näin ollen oman henkilöstön tyytyväisyyteen on tärkeää kiinnittää huomiota, kun tavoitteena on kehittää ulkoista työnantajakuvaa.