Managing Contract Manufacturers in the Fashion Industry to Achieve Adequate Product Quality
Härmä, Saana (2016)
Härmä, Saana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214742
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka ostava yritys voi vaikuttaa tuotelaatuun johtamalla alihankkijoitaan, ja tuottaa kehitysehdotuksia toimeksiantajan alihankkijoihin suuntautuviin prosesseihin. Toimeksiantajayritys suunnittelee ja markkinoi asusteita ja muita nahkatuotteita maailmanlaajuisesti. Opinnäytetyön toimintaympäristönä oli muotiala, jossa on yleistä toimia niin, että tuotteet suunnitellaan talon sisällä ja tuotetaan alihankintana. Valmistavat yritykset sijaitsevat usein kaukana ostajayrityksestä, mikä hankaloittaa tuotelaadun hallintaa.
Koska opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ratkaisuja ja ymmärtää kokonaisvaltaisesti, kuinka yritykset operoivat, kvalitatiivinen tutkimusote soveltui tarkoitukseen. Tutkimuskysymykset ratkaistiin käyttäen puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä kerättyä materiaalia muista alalla toimivista yrityksistä, sekä aiempia tutkimuksia ja muuta soveltuvaa kirjallisuutta. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea muotialalla toimivan yrityksen edustajaa.
Opinnäytetyön tuloksena esiteltiin kehitysehdotukset, joiden avulla yritys voi kehittää omaa toimintaansa sopivan tuotelaadun takaamiseksi. Merkittävimmät kehitysehdotukset olivat, että yritys kehittää alihankkijoiden valintaprosessia systemaattisempaan suuntaan, tunnistaa alihankkijat joiden on mahdollista tarjota merkittävää kilpailuetua, ja kehittää syvempää yhteistyötä näiden alihankkijoiden kanssa rakentaen luottamusta ja sitoutuvuutta. Systemaattisen ja kokonaisvaltaisen prosessin avulla voidaan parantaa tuotelaadun lisäksi alihankkijoiden motivaatiota ja joustavuutta, sekä tilaus-toimitusaikoja.
Mahdolliset jatkotutkimusaiheet nähtiin liittyvän alihankkijoiden tarpeisiin ja odotuksiin, jotka kohdistuvat ostavaan yritykseen. Tutkimus täydentäisi tämän opinnäytetyön tuloksia.
Koska opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ratkaisuja ja ymmärtää kokonaisvaltaisesti, kuinka yritykset operoivat, kvalitatiivinen tutkimusote soveltui tarkoitukseen. Tutkimuskysymykset ratkaistiin käyttäen puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä kerättyä materiaalia muista alalla toimivista yrityksistä, sekä aiempia tutkimuksia ja muuta soveltuvaa kirjallisuutta. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea muotialalla toimivan yrityksen edustajaa.
Opinnäytetyön tuloksena esiteltiin kehitysehdotukset, joiden avulla yritys voi kehittää omaa toimintaansa sopivan tuotelaadun takaamiseksi. Merkittävimmät kehitysehdotukset olivat, että yritys kehittää alihankkijoiden valintaprosessia systemaattisempaan suuntaan, tunnistaa alihankkijat joiden on mahdollista tarjota merkittävää kilpailuetua, ja kehittää syvempää yhteistyötä näiden alihankkijoiden kanssa rakentaen luottamusta ja sitoutuvuutta. Systemaattisen ja kokonaisvaltaisen prosessin avulla voidaan parantaa tuotelaadun lisäksi alihankkijoiden motivaatiota ja joustavuutta, sekä tilaus-toimitusaikoja.
Mahdolliset jatkotutkimusaiheet nähtiin liittyvän alihankkijoiden tarpeisiin ja odotuksiin, jotka kohdistuvat ostavaan yritykseen. Tutkimus täydentäisi tämän opinnäytetyön tuloksia.