Kysely Kuokkalan yhtenäiskoulun 8. luokkalaisille ahdistuneisuudesta ja sen ilmenemisestä
Kinnunen, Helmi; Sotamaa, Natali; Valkonen, Mari (2016)
Kinnunen, Helmi
Sotamaa, Natali
Valkonen, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124215
Tiivistelmä
Ihmisen yksi perusominaisuus on tuntea pelkoa ja ahdistusta erilaisissa uhkaavissa tilanteissa. Ahdistuksen ilmetessä voimakkaana saattaa se rajoittaa nuoren arkea ja toimintakykyä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kokevatko Kuokkalan yhtenäiskoulun 8. luokkalaiset ahdistuneisuutta ja miten se heillä ilmenee. Tavoitteemme on tuottaa tietoa ahdistuneisuudesta ja sen ilmenemisestä koulun oppilashuoltoryhmän ja terveydenhoitajan käyttöön.
Opinnäytetyömme tietolähteenä käytimme erilaisia luotettavia tietokantoja, kuten JaNet, Kaakkuri-Finna, Cinahl, Julkari, Medic ja Terveyskirjasto. Aineiston opinnäytetyöhön keräsimme sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-ohjelmaa käyttäen. Kysymykset muodostuivat teoriatietoon pohjautuen. Kysely suoritettiin Kuokkalan yhtenäiskoulun 8. luokkalaisille. Vastaaminen oli vapaaehtoista ja tapahtui nimettömänä. Kahdeksasluokkalaisia koulussa on 133, joista kyselyyn vastasi 48. Vastausprosentiksi muodostui 36.
Tulosten mukaan oppilaat ovat kokeneet ahdistuneisuutta. Toisilla nuorilla ahdistuneisuus ilmeni lievempänä ja toisilla ahdistuneisuus oli niin voimakasta, että se rajoitti nuoren koulunkäyntiä ja vapaa-aikaa. Ahdistuneisuutta aiheuttavat monenlaiset asiat. Esille nousivat kouluun ja opiskeluun liittyvät asiat, sosiaaliset suhteet sekä ympäristön odotukset nuorta kohtaan. Osa nuorista oli löytänyt keinoja, joilla lievittää ahdistavaa oloa. Ahdistusta kokeneista pieni osa oli hakenut ulkopuolista apua.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla selvitys nuorten avun hakemiseen liittyen sekä kirjallinen opas, jossa on tietoa ahdistuneisuudesta ja neuvoja avun hakemiseen.
Opinnäytetyömme tietolähteenä käytimme erilaisia luotettavia tietokantoja, kuten JaNet, Kaakkuri-Finna, Cinahl, Julkari, Medic ja Terveyskirjasto. Aineiston opinnäytetyöhön keräsimme sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-ohjelmaa käyttäen. Kysymykset muodostuivat teoriatietoon pohjautuen. Kysely suoritettiin Kuokkalan yhtenäiskoulun 8. luokkalaisille. Vastaaminen oli vapaaehtoista ja tapahtui nimettömänä. Kahdeksasluokkalaisia koulussa on 133, joista kyselyyn vastasi 48. Vastausprosentiksi muodostui 36.
Tulosten mukaan oppilaat ovat kokeneet ahdistuneisuutta. Toisilla nuorilla ahdistuneisuus ilmeni lievempänä ja toisilla ahdistuneisuus oli niin voimakasta, että se rajoitti nuoren koulunkäyntiä ja vapaa-aikaa. Ahdistuneisuutta aiheuttavat monenlaiset asiat. Esille nousivat kouluun ja opiskeluun liittyvät asiat, sosiaaliset suhteet sekä ympäristön odotukset nuorta kohtaan. Osa nuorista oli löytänyt keinoja, joilla lievittää ahdistavaa oloa. Ahdistusta kokeneista pieni osa oli hakenut ulkopuolista apua.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla selvitys nuorten avun hakemiseen liittyen sekä kirjallinen opas, jossa on tietoa ahdistuneisuudesta ja neuvoja avun hakemiseen.