Päivätoiminnan kehittämishanke Kurikan toimintakeskukseen
Kariluoma, Jyrki (2016)
Kariluoma, Jyrki
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603213400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603213400
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja luoda Kurikan toimintakeskukseen uusi päivätoiminnan ammattityön prosessi alihankintatöiden ja työtoiminnan rinnalle.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin 7 potentiaaliselta palvelunkäyttäjältä ja heidän läheisiltään. Kyselykaavakkeet lähetettiin joulukuun alussa 2015 valitulle tutkimusjoukolle. Kaikki vastaukset palautuivat saman kuukauden aikana. Kyselykaavake sisälsi avoimia kysymyksiä päivätoiminnan odotuksista ja toiveista. Sen loppuun olin sisällyttänyt Kehitysvammaliiton Toimi- lomakkeen osan. Lomake koostui 12 arviointiasteikosta, joilla kartoitin potentiaalisten asiakkaiden osallistumisen, vuorovaikutuksen ja sosiaalisten taitojen tasoa. Ammatillinen näkökulma kehittämishankkeeseen tuotiin Kurikan ja Jalasjärven toimintakeskuksen henkilökunnan fokusryhmähaastattelulla. Sen tarkoituksena oli saada kokemuksellista tietoa tarpeista, haasteista ja käytännön asioista, joita päivätoiminnan järjestäminen toimintakeskukselle toisi.
Tuloksissa korostui asiakaslähtöisen, yhdenvertaisen ja monialaisen asiantuntijuuden merkitys. Kehittämishankkeelle ja sen onnistumiselle oli tärkeää, että kaikki osallistuneet saivat tuoda esille oman näkökulman ja samalla tulivat kuulluiksi.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin 7 potentiaaliselta palvelunkäyttäjältä ja heidän läheisiltään. Kyselykaavakkeet lähetettiin joulukuun alussa 2015 valitulle tutkimusjoukolle. Kaikki vastaukset palautuivat saman kuukauden aikana. Kyselykaavake sisälsi avoimia kysymyksiä päivätoiminnan odotuksista ja toiveista. Sen loppuun olin sisällyttänyt Kehitysvammaliiton Toimi- lomakkeen osan. Lomake koostui 12 arviointiasteikosta, joilla kartoitin potentiaalisten asiakkaiden osallistumisen, vuorovaikutuksen ja sosiaalisten taitojen tasoa. Ammatillinen näkökulma kehittämishankkeeseen tuotiin Kurikan ja Jalasjärven toimintakeskuksen henkilökunnan fokusryhmähaastattelulla. Sen tarkoituksena oli saada kokemuksellista tietoa tarpeista, haasteista ja käytännön asioista, joita päivätoiminnan järjestäminen toimintakeskukselle toisi.
Tuloksissa korostui asiakaslähtöisen, yhdenvertaisen ja monialaisen asiantuntijuuden merkitys. Kehittämishankkeelle ja sen onnistumiselle oli tärkeää, että kaikki osallistuneet saivat tuoda esille oman näkökulman ja samalla tulivat kuulluiksi.