Esiopetuksen oppilashuoltoryhmän toiminta Valkeakoskella
Parikka, Päivi (2016)
Parikka, Päivi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602262690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602262690
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Valkeakosken Kaupungin esiopetuksessa ja sen tarkoituksena oli kuvata oppilashuoltoryhmän toimintaa. Oppilashuoltoryhmä on moniammatillinen tiimi, jonka muodostavat esikoulun lastentarhanopettaja, erityislastentarhanopettaja, koulun sosiaalityöntekijä, terveydenhoitaja, koulupsykologi ja päiväkodin johtaja. Ryhmä käy esiopetusryhmissä havainnoimassa ja keskustelemassa ryhmien toiminnasta. Tavoitteena oli selvittää esiopetuksessa olevien lasten vanhempien tietämystä oppilashuoltoryhmästä ja ryhmässä toimivien ammattilaisten kokemuksia havainnointityön tuottamasta tiedosta.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2013 kyselylomakkeella kahden päivähoitoalueen esiopetusryhmien vanhemmille sekä verkkokyselynä oppilashuoltoryhmän jäsenille. Teoreettinen viitekehys perustuu sekä lainsäädännöllisiin lähtökohtiin että hahmottamaan käsitystä kokonaisvaltaisesta yksilöstä, joka kasvaa ja kehittyy eri ympäristöjen välisessä vuorovaikutuksesessa. Analyysissä hyödynnettiin sekä fenomenologisen että konstruktivistisen lähestymistavan logiikkaa. Keskeisenä ajatuksena muodostaa merkityksiä tutkimusaineistoon perustuen.
Vanhempien tietämys oppilashuoltoryhmästä vaihteli. Monet toivoivat lisää tietoa ryhmän toiminnasta ja tarkoituksesta. Yleensäkin vanhemmat toivoivat lisää informaatiota sekä täsmennystä omasta roolistaan kokonaisuudessa. Oppilashuollon tärkein tehtävä oli vanhempien mielestä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvä vaikuttaminen.
Oppilashuoltoryhmän rooli ammattilaisperspektiivistä tarkoitti konsultoivaa roolia päivittäisessä toiminnassa ilmenevien haasteiden ratkaisemisessa. Ryhmän tekemä havainnointi koettiin raskaana. Moniammatillisen ryhmän palaveri koettiin kuitenkin tärkeäksi sikäli, että siellä saatiin esiin myös psykologin tai sosiaalityöntekijän näkemyksiä. Osa ryhmän jäsenistä tosin kyseenalaisti toisten ammattilaisten sitoutumista toimintaan. Havainnoinnin ei sinällään todettu tuottavan merkittävästi uutta tietoa siihen nähden, mitä esiopetushenkilöstö havainnoin joka päivä.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2013 kyselylomakkeella kahden päivähoitoalueen esiopetusryhmien vanhemmille sekä verkkokyselynä oppilashuoltoryhmän jäsenille. Teoreettinen viitekehys perustuu sekä lainsäädännöllisiin lähtökohtiin että hahmottamaan käsitystä kokonaisvaltaisesta yksilöstä, joka kasvaa ja kehittyy eri ympäristöjen välisessä vuorovaikutuksesessa. Analyysissä hyödynnettiin sekä fenomenologisen että konstruktivistisen lähestymistavan logiikkaa. Keskeisenä ajatuksena muodostaa merkityksiä tutkimusaineistoon perustuen.
Vanhempien tietämys oppilashuoltoryhmästä vaihteli. Monet toivoivat lisää tietoa ryhmän toiminnasta ja tarkoituksesta. Yleensäkin vanhemmat toivoivat lisää informaatiota sekä täsmennystä omasta roolistaan kokonaisuudessa. Oppilashuollon tärkein tehtävä oli vanhempien mielestä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvä vaikuttaminen.
Oppilashuoltoryhmän rooli ammattilaisperspektiivistä tarkoitti konsultoivaa roolia päivittäisessä toiminnassa ilmenevien haasteiden ratkaisemisessa. Ryhmän tekemä havainnointi koettiin raskaana. Moniammatillisen ryhmän palaveri koettiin kuitenkin tärkeäksi sikäli, että siellä saatiin esiin myös psykologin tai sosiaalityöntekijän näkemyksiä. Osa ryhmän jäsenistä tosin kyseenalaisti toisten ammattilaisten sitoutumista toimintaan. Havainnoinnin ei sinällään todettu tuottavan merkittävästi uutta tietoa siihen nähden, mitä esiopetushenkilöstö havainnoin joka päivä.