3D-Animaation tuotantoprosessi
Pasanen, Vesa (2016)
Pasanen, Vesa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602262684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602262684
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia 3D-animaation tekemistä; sen suunnittelua ja toteuttamista. Pyrkimyksenä oli myös löytää nopein tapa tehdä 3D-animaatiota.
Opinnäytetyössä kuvataan kohtauksen syntyminen alusta loppuun. Lisäksi esitellään eri tekniikoiden käyttöä sekä syntyneitä ongelmia, jotka mahdollisesti hidastavat työntekoa, aikataulussa pysymistä ja työn edistymistä sekä esitetään ongelmille ratkaisuja.
Käytännön osuudessa suunnittelin ja toteutin Moon and Sun -animaation, jossa Hahmo ratsastaa aavikolla. Hahmon ja tunnelman pohjana käytin omaa maalaustani. Hahmon luomiseen käytin Mudbox ja Maya-ohjelmia.
Projektia tehdessäni perehdyin useisiin ohjelmiin sekä opin erilaisia tekniikoita ja taitoja sekä esiin tulleiden ongelmatilanteiden selvittämistä ja ratkaisemista. Uskon, että voin jatkossa hyödyntää em. taitoja sekä työelämässäni että tulevissa omissa projekteissani.
Opinnäytetyössä kuvataan kohtauksen syntyminen alusta loppuun. Lisäksi esitellään eri tekniikoiden käyttöä sekä syntyneitä ongelmia, jotka mahdollisesti hidastavat työntekoa, aikataulussa pysymistä ja työn edistymistä sekä esitetään ongelmille ratkaisuja.
Käytännön osuudessa suunnittelin ja toteutin Moon and Sun -animaation, jossa Hahmo ratsastaa aavikolla. Hahmon ja tunnelman pohjana käytin omaa maalaustani. Hahmon luomiseen käytin Mudbox ja Maya-ohjelmia.
Projektia tehdessäni perehdyin useisiin ohjelmiin sekä opin erilaisia tekniikoita ja taitoja sekä esiin tulleiden ongelmatilanteiden selvittämistä ja ratkaisemista. Uskon, että voin jatkossa hyödyntää em. taitoja sekä työelämässäni että tulevissa omissa projekteissani.