Psykoedukaatio hoitohenkilökunnan näkemyksenä
Kotilainen, Maija; Pirnes, Ahti (2016)
Kotilainen, Maija
Pirnes, Ahti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602082014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602082014
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa opinnäytetyö psykoedukaatiosta hoitohenkilökunnan näkökulmasta Auroran sairaalan suljetun kuntoutusosaston 16-2B kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää hoitohenkilökunnan näkemys siitä, millaista psykoedukaatio on kuntouttavalla suljetulla psykiatrisella osastolla ja millaiset ovat hoitohenkilökunnan tiedot ja taidot psykoedukaatiosta sekä miten psykoedukaation käyttöä voitaisiin kehittää osastotyössä. Idea opinnäytetyön aiheesta saatiin osastolta 16-2B.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään psykoosisairauksia, psykoedukaatiota ja sen toimivuutta sekä sen erilaisia muotoja ja lähikäsitteitä potilasohjaus ja potilasopetus. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella lähestymisotteella. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui haastattelu. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Teemahaastattelurunko koottiin kolmen teeman pohjalta. Tutkimuksessa käytettyjä teemoja olivat tiedot ja taidot, hoitoympäristö psykoedukaatiolle sekä kehittäminen ja koulutus. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi hoitajaa osastolta 16-2B. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyöstä syntyneet tulokset osoittavat, että psykoedukaatiota käytetään osastolla monipuolisesti ja päivittäin. Psykoedukaatiota toteutetaan omahoitajakeskusteluissa, arjenhallinnassa, psykoedukaatioryhmissä ja MieliNettiä hyödyntäen. MieliNet on internetissä käytettävä palveluohjelma, jonka avulla saa tietoa psykoosista ja sen hoidosta. Osaston henkilökunnalla on hallussa tietoa siitä, mitä ja millaista psykoedukaatio on. Hoitohenkilökunnan taidot psykoedukaatiosta tulevat esille heidän käyttötavoistaan psykoedukaatioon liittyen. Henkilökunnan psykoedukatiivinen osaaminen ilmenee tuloksissa ajatuksina siitä, mitä psykoedukaatio pitää sisällään. Osastolla psykoedukaatiota voidaan kehittää hoitajien näkökulmasta itsenäisellä opiskelulla, potilaan selkeämmällä huomioon ottamisella, ryhmämuotoisten toimintojen kehittämisellä, perhetyön lisäämisellä, osaston työntekijöiden keskinäisellä kehittämisellä sekä MieliNetin hyödyntämisellä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää psykoedukaation käytön kehittämisessä osastolla. Opinnäytetyö kokoaa hoitajien näkemykset psykoedukaatiosta, joiden pohjalta henkilökuntaa voidaan ohjata ja tarjota heille sopivia koulutuksia. Henkilökunnan jäsenet saavat tietoa kehittämisideoista, joita voidaan hyödyntää työryhmän kesken.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään psykoosisairauksia, psykoedukaatiota ja sen toimivuutta sekä sen erilaisia muotoja ja lähikäsitteitä potilasohjaus ja potilasopetus. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella lähestymisotteella. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui haastattelu. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Teemahaastattelurunko koottiin kolmen teeman pohjalta. Tutkimuksessa käytettyjä teemoja olivat tiedot ja taidot, hoitoympäristö psykoedukaatiolle sekä kehittäminen ja koulutus. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi hoitajaa osastolta 16-2B. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyöstä syntyneet tulokset osoittavat, että psykoedukaatiota käytetään osastolla monipuolisesti ja päivittäin. Psykoedukaatiota toteutetaan omahoitajakeskusteluissa, arjenhallinnassa, psykoedukaatioryhmissä ja MieliNettiä hyödyntäen. MieliNet on internetissä käytettävä palveluohjelma, jonka avulla saa tietoa psykoosista ja sen hoidosta. Osaston henkilökunnalla on hallussa tietoa siitä, mitä ja millaista psykoedukaatio on. Hoitohenkilökunnan taidot psykoedukaatiosta tulevat esille heidän käyttötavoistaan psykoedukaatioon liittyen. Henkilökunnan psykoedukatiivinen osaaminen ilmenee tuloksissa ajatuksina siitä, mitä psykoedukaatio pitää sisällään. Osastolla psykoedukaatiota voidaan kehittää hoitajien näkökulmasta itsenäisellä opiskelulla, potilaan selkeämmällä huomioon ottamisella, ryhmämuotoisten toimintojen kehittämisellä, perhetyön lisäämisellä, osaston työntekijöiden keskinäisellä kehittämisellä sekä MieliNetin hyödyntämisellä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää psykoedukaation käytön kehittämisessä osastolla. Opinnäytetyö kokoaa hoitajien näkemykset psykoedukaatiosta, joiden pohjalta henkilökuntaa voidaan ohjata ja tarjota heille sopivia koulutuksia. Henkilökunnan jäsenet saavat tietoa kehittämisideoista, joita voidaan hyödyntää työryhmän kesken.