TKI-HANKKEISSA SYNTYVIEN TUOTTEIDEN KAUPALLISTAMINEN : Case Centria-ammattikorkeakoulu
Kaartinen, Heidi (2016)
Kaartinen, Heidi
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602051973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602051973
Tiivistelmä
Opinnäytteen toimeksiantaja oli Centria-ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintayksikkö. Centria tutkimus ja kehitys on mukana ammattikorkeakoulun strategian määrittelyn mukaisissa kansallisissa ja kansainvälisissä tutkimus- ja kehityshankkeissa sekä harjoittaa lisäksi palvelutoimintaa. Asiakkaina ovat erityisesti alueen erikokoiset yritykset, joiden liiketoimintaa Centria tutkimus ja kehityksen palvelut tukevat ja edistävät.
Opinnäytteen tavoitteena oli luoda Centria tutkimus ja kehitykselle sen aikaisempaan hankekokemukseen perustuva malli, joka kuvaa ja selkiyttää hankkeissa syntyvien tuotteiden kaupallistamisprosessia. Mallia käyttämällä voidaan suunnata toimintaa hankkeissa siten, että TKI-yksikön hanketoiminnassa pyritään kaupallisen tuotteen kehittämiseen ja lanseeraamiseen. Mallin luomisessa käytettiin esimerkkeinä Centrian hankkeissa kehitettyjä tuotteita ja tieto niistä hankittiin projektipäälliköiltä tekemällä teemahaastatteluja.
Haastatteluista ilmeni, että tuotteiden kaupallistamiseen ei yleensä varata rahallisia tai henkilöresursseja, vaikka toimenpiteiden tarpeellisuus tiedostetaan. Haastatteluista kerätyn tiedon perusteella luodun mallin pohjalta voidaan tulevaisuudessa suunnata resursseja myös tuotteiden kaupallistamiseen, kun on selkeämmin tiedossa, missä vaiheessa prosessia asioita kannattaa tehdä.
Opinnäytteen tavoitteena oli luoda Centria tutkimus ja kehitykselle sen aikaisempaan hankekokemukseen perustuva malli, joka kuvaa ja selkiyttää hankkeissa syntyvien tuotteiden kaupallistamisprosessia. Mallia käyttämällä voidaan suunnata toimintaa hankkeissa siten, että TKI-yksikön hanketoiminnassa pyritään kaupallisen tuotteen kehittämiseen ja lanseeraamiseen. Mallin luomisessa käytettiin esimerkkeinä Centrian hankkeissa kehitettyjä tuotteita ja tieto niistä hankittiin projektipäälliköiltä tekemällä teemahaastatteluja.
Haastatteluista ilmeni, että tuotteiden kaupallistamiseen ei yleensä varata rahallisia tai henkilöresursseja, vaikka toimenpiteiden tarpeellisuus tiedostetaan. Haastatteluista kerätyn tiedon perusteella luodun mallin pohjalta voidaan tulevaisuudessa suunnata resursseja myös tuotteiden kaupallistamiseen, kun on selkeämmin tiedossa, missä vaiheessa prosessia asioita kannattaa tehdä.