Mobile Game Development with Unity : Case: Project Runner
Kannisto, Kimi (2016)
Kannisto, Kimi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031872
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on toimia perehdytyksenä Project Runner pelinkehityksen aikana käytettyihin työvälineisiin ja antaa käytännön esimerkki niiden käytöstä. Project Runner on sivultapäin kuvattu juoksupeli, jossa kilpaillaan kolmea toista pelaajaa vastaan. Pelin erikoi-suutena on kyky muokata juoksuradan maastoa piirtämällä ruutuun tiettyjä muotoja.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi pelinkehitysprosessi, pelimekaniikkojen ohjelmointi ja projektissa hyödynnetyt työkalut Unity 3D ja Photon Unity Networking. Unity 3D on pelimoot-tori, jolla peli kehitettiin. Photon Unity Networking on koodipaketti Unitylle, jonka avulla voi luoda nettipelitoimintoja. Työkaluista käydään läpi niiden taustatieto, perusteet, sovellus ja niiden antamat hyödyt ohjelmoijalle. Opinnäytetyö antaa myös tarkat kuvaukset kirjoitetuista koodeista, joilla pelimekaniikat saavutettiin.
Projektin lopputuloksena oli toimiva alpha-versio pelistä, johon sisältyi kaikki suunnitellut päämekaniikat. Peliä testattaessa todettiin, että itse peli-idea ei ollut mielenkiintoinen ja projekti lopetettiin. Vaikka peli-idean itsessään todettiin olevan odotettua tylsempi, kaikki pelimekaniikat olivat onnistuneesti ohjelmoitu, joten projekti toimii edelleen hyvänä ta-pausesimerkkinä kyseisten mekaniikkojen saavuttamisesta.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi pelinkehitysprosessi, pelimekaniikkojen ohjelmointi ja projektissa hyödynnetyt työkalut Unity 3D ja Photon Unity Networking. Unity 3D on pelimoot-tori, jolla peli kehitettiin. Photon Unity Networking on koodipaketti Unitylle, jonka avulla voi luoda nettipelitoimintoja. Työkaluista käydään läpi niiden taustatieto, perusteet, sovellus ja niiden antamat hyödyt ohjelmoijalle. Opinnäytetyö antaa myös tarkat kuvaukset kirjoitetuista koodeista, joilla pelimekaniikat saavutettiin.
Projektin lopputuloksena oli toimiva alpha-versio pelistä, johon sisältyi kaikki suunnitellut päämekaniikat. Peliä testattaessa todettiin, että itse peli-idea ei ollut mielenkiintoinen ja projekti lopetettiin. Vaikka peli-idean itsessään todettiin olevan odotettua tylsempi, kaikki pelimekaniikat olivat onnistuneesti ohjelmoitu, joten projekti toimii edelleen hyvänä ta-pausesimerkkinä kyseisten mekaniikkojen saavuttamisesta.