Yrityksen markkinointi sosiaalisessa mediassa rajallisella budjetilla
Vento, Oona (2016)
Vento, Oona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601191446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601191446
Tiivistelmä
Liike–elämä on jatkuvassa muutoksen tilassa ja pienen aloittavan yrityksen suurimmaksi haasteeksi osoittautuu usein näkyvyys markkinoilla. Internetin kehityksen myötä tulleet sosiaalisen median kanavat mahdollistavat uusia keinoja rakentaa liiketoimintaa ja verkostoitua kustannustehokkaasti. Sosiaalisen internetin vuorovaikutteisuus on uudenlaisen markkinoinnin monisuuntainen ilmiö, jossa kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien vuoropuhelu edistää parhaimmassa tapauksessa tehokkaasti koko yrityksen liiketoimintaa.
Tutkimusaihe syntyi pyrkimyksestä löytää vastauksia haasteeseen, kuinka rakentaa yrityskuvaa ja markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluja sosiaalisessa mediassa lähes olemattomalla budjetilla. Työ koostuu teoriapohjasta, joka jakautuu kahteen suurempaan kokonaisuuteen. Ensimmäisessä osiossa käsitellään yrityksen matkaa liikeideasta brändiksi. Toinen osio sisältää teoriaa digitaalisesta markkinointiviestinnästä ja tutkimuksen pohjalta suosituimmista sosiaalisen median kanavista.
Työn viimeinen osio pitää sisällään laadullisen tutkimuksen viidestä Case-tutkimusyrityksestä, kattavan tutkimusanalyysin ja tietoa siitä, kuinka yrityksen on mahdollista erottautua digitaalisessa toimintaympäristössä ja hyödyntää sosiaalista mediaa onnistuneesti. Lopuksi on koottu johtopäätöksenä parhaita käytänteitä aloittavan yrittäjän näkökulmasta, joiden tarkoituksena on helpottaa kynnystä lähteä kokeilemaan markkinointia eri kanavissa.
On osoitettavissa, että sosiaalisen median kanavista erityisesti Facebook ja Instagram toimivat markkinoinnissa monipuolisten työkalujensa ansiosta. Uusista kanavista reaaliaikainen pikaviestipalvelu Snapchat raivaa tietään markkinoilla ja videomuotoinen sisällöntuotto lisääntyy vuonna 2016. Analyysin pohjalta on todennettavissa, että sosiaalisen median markkinointi on ollut yritysten tunnettuuden kasvattamisen kannalta edullista ja liiketoiminnallisesti hyödyllistä.
Tutkimusaihe syntyi pyrkimyksestä löytää vastauksia haasteeseen, kuinka rakentaa yrityskuvaa ja markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluja sosiaalisessa mediassa lähes olemattomalla budjetilla. Työ koostuu teoriapohjasta, joka jakautuu kahteen suurempaan kokonaisuuteen. Ensimmäisessä osiossa käsitellään yrityksen matkaa liikeideasta brändiksi. Toinen osio sisältää teoriaa digitaalisesta markkinointiviestinnästä ja tutkimuksen pohjalta suosituimmista sosiaalisen median kanavista.
Työn viimeinen osio pitää sisällään laadullisen tutkimuksen viidestä Case-tutkimusyrityksestä, kattavan tutkimusanalyysin ja tietoa siitä, kuinka yrityksen on mahdollista erottautua digitaalisessa toimintaympäristössä ja hyödyntää sosiaalista mediaa onnistuneesti. Lopuksi on koottu johtopäätöksenä parhaita käytänteitä aloittavan yrittäjän näkökulmasta, joiden tarkoituksena on helpottaa kynnystä lähteä kokeilemaan markkinointia eri kanavissa.
On osoitettavissa, että sosiaalisen median kanavista erityisesti Facebook ja Instagram toimivat markkinoinnissa monipuolisten työkalujensa ansiosta. Uusista kanavista reaaliaikainen pikaviestipalvelu Snapchat raivaa tietään markkinoilla ja videomuotoinen sisällöntuotto lisääntyy vuonna 2016. Analyysin pohjalta on todennettavissa, että sosiaalisen median markkinointi on ollut yritysten tunnettuuden kasvattamisen kannalta edullista ja liiketoiminnallisesti hyödyllistä.