Itsensä kehittämisen opas: Minäpystyvyys B2B-myyntityössä
Leppioja, Janika (2016)
Leppioja, Janika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601121236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601121236
Tiivistelmä
Ilman Myyntityötä yritys ei tee tulosta. Myyjän ammatti ei siltikään ole arvostetuimpia ammatteja. Myynnin mainetta vievät stereotypiat puhelinmyynnistä ja tyrkyttävistä myyjistä. Digitalisoitumisen myötä kuitenkin asiakkaat pystyvät etsimään enemmän tietoa itse ja myynti on muuttumassa kokoajan konsultoivampaan suuntaan. Kaikki edellä mainitut asiat luovat paineita myyjälle omassa työssään. Hyvän myyjän ei ajatella epäröivän, mutta tosiasiassa kokenut myyjäkin epäröi toisinaan.
Myyjän tulkinnat mahdollisesta epäonnistumisestaan ja onnistumisestaan vaihtelevat niin tehtävä- kuin tilannetasolla. Tulkinta epäonnistumisesta aiheuttaa epäröintiä ja vaikuttaa näin esimerkiksi myyntisuoritukseen tai –aktiivisuuteen. Näitä tulkintoja kutsutaan minäpystyvyydeksi. Yksinkertaisesti puhutaan huonosta ja hyvästä minäpystyvyydestä. Opinnäytetyön on tarkoitus kertoa mistä minäpystyvyys muodostuu ja sitä kautta saada lukija ymmärtämään mitä osa-alueita olisi syytä kehittää, jotta minäpystyvyys paranisi.
Työ on produktimuotoinen opinnäytetyö ja tuotos yhdistää kaksi viitekehystä: B2B-myynnin ja minäpystyvyyden yhteneväiseksi itsensä kehittämisen oppaaksi. Aihe on valikoitunut kirjoittajan mielenkiinnosta psykologiaan.
Opinnäytetyö on toteutettu aikavälillä touko-joulukuu 2015. Aiheen ideointi on alkanut toukokuussa. Aineiston kerääminen tapahtui kesän aikana ja systemaattinen kirjoitusprosessi alkoi elokuun puolella.
Työn lopussa kirjoittaja pohtii kirjoitusprosessia ja omaa oppimistaan sen aikana.
Myyjän tulkinnat mahdollisesta epäonnistumisestaan ja onnistumisestaan vaihtelevat niin tehtävä- kuin tilannetasolla. Tulkinta epäonnistumisesta aiheuttaa epäröintiä ja vaikuttaa näin esimerkiksi myyntisuoritukseen tai –aktiivisuuteen. Näitä tulkintoja kutsutaan minäpystyvyydeksi. Yksinkertaisesti puhutaan huonosta ja hyvästä minäpystyvyydestä. Opinnäytetyön on tarkoitus kertoa mistä minäpystyvyys muodostuu ja sitä kautta saada lukija ymmärtämään mitä osa-alueita olisi syytä kehittää, jotta minäpystyvyys paranisi.
Työ on produktimuotoinen opinnäytetyö ja tuotos yhdistää kaksi viitekehystä: B2B-myynnin ja minäpystyvyyden yhteneväiseksi itsensä kehittämisen oppaaksi. Aihe on valikoitunut kirjoittajan mielenkiinnosta psykologiaan.
Opinnäytetyö on toteutettu aikavälillä touko-joulukuu 2015. Aiheen ideointi on alkanut toukokuussa. Aineiston kerääminen tapahtui kesän aikana ja systemaattinen kirjoitusprosessi alkoi elokuun puolella.
Työn lopussa kirjoittaja pohtii kirjoitusprosessia ja omaa oppimistaan sen aikana.