Designing the user interface for Wizard Wars
Yli-Kiikka, Daniela (2015)
Yli-Kiikka, Daniela
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601111223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601111223
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella korkealaatuinen, toimiva ja käyttövalmis käyttöliittymä Wizard Wars-tablettipelille. Käytettävyys ja toimivuus ovat perinteisesti olleet käyttöliittymäsuunnittelun päätavoitteet visuaalisen ilmeen jäädessä taka-alalle. Peliteollisuudessa visuaalinen näyttävyys on kuitenkin korkeassa arvossa, ja se onkin ainoa tietotekniikan osa-alue missä on hyväksyttävää uhrata tietyn verran käytettävyyttä visuaalisen teeman ja tunnelman luomiseen. Siksi aidosti onnistuneen pelikäyttöliittymän tulisikin olla sekä käytettävyydeltään erinomainen että visuaalisesti puoleensavetävä.
Visuaalisen ilmeen suunnittelun lisäksi käyttöliittymäelementtien keveyteen ja yhtenäisen ilmeen luomiseen käytettiin huomattava määrä aikaa. Nämä tavoitteet saavutettiin luomalla modulaarinen käyttöliittymä joka koostuu rajatusta määrästä graafisia elementtejä, joita uudelleenkäytetään useissa eri tarkoituksissa ja useiden eri menunäkymien välillä. Koska jotkut Wizard Wars:in keskeisistä menuista ovat suhteellisen informaatioraskaita, myös tablettien rajallisten näyttökokojen optimaalinen hyödyntäminen oli etusijalla.
Visuaalisen ilmeen suunnittelun lisäksi käyttöliittymäelementtien keveyteen ja yhtenäisen ilmeen luomiseen käytettiin huomattava määrä aikaa. Nämä tavoitteet saavutettiin luomalla modulaarinen käyttöliittymä joka koostuu rajatusta määrästä graafisia elementtejä, joita uudelleenkäytetään useissa eri tarkoituksissa ja useiden eri menunäkymien välillä. Koska jotkut Wizard Wars:in keskeisistä menuista ovat suhteellisen informaatioraskaita, myös tablettien rajallisten näyttökokojen optimaalinen hyödyntäminen oli etusijalla.