Muotimessujen uuden Lifestyle-alueen visioiva konseptisuunnitelma : Case: Muoti- ja Koru & kello -messut yhdistävän Lifestylemessualueen brändin kehittäminen
Siipilehto, Kaisa (2015)
Siipilehto, Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122821674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122821674
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtiin toimeksiantona Messukeskuksen Muoti- ja Koru & kello -messujen myyntitiimille. Työn tarkoituksena on ensisijaisesti lisätä uuden, edellä mainitut messu-brändit yhdistävän Lifestyle-alueen yritysmyyntiä. Lifestyle-brändin kehittämisen perustaksi tehtiin markkina-analyysi, joka koostui sidosryhmille teetetystä markkinatutkimuksesta sekä tulevaisuudentutkimuksesta, jossa selvitettiin tapahtuma-alalle hyödynnettäviä trendi-ilmiöitä. Selvitysten tuloksista koostettu markkina-analyysi antoi suuntaviivat Lifestyle-alueen konseptisuunnittelman laatimiseen.
Markkinatutkimuksessa keskityttiin futuristi Elina Hiltusen esittämien tulevaisuuden trendien tulkintaan ja pohdintaan siitä, miten hiljaisia signaaleja ja ilmiöitä voidaan hyödyntää tapahtuma-alalla. Hiltusen trendikoosteesta nousi esiin kymmenen trendiä, jotka ovat sovellettavissa Lifestyle-konseptiin. Markkinatutkimuksesta puolestaan selvisi, miten asiakkaat ja alan muut vaikuttajat näkevät lifestyle-käsitteen ja miten se ilmenee lifestyle-henkisessä tapahtumassa: lifestyle on elämäntapa, jossa tarjolla olevista monipuolisista, mutta persoonallisista vaihtoehdoista voi henkilökohtaisilla valinnoilla kehittää omaa identiteettiä, elämäntapaa ja tyyliä. Lifestyle-messualueelle toivottiin ennen kaikkea virkistymismahdollisuuksia, pientuottajien ruoka- ja juomatarjoilua, ekologisia ja tyylikkäitä osastoratkaisuja sekä positiivista ilmapiiriä ja lämminhenkistä palvelua.
Muoti- ja Koru & kello -messut nähdään alalle merkittävänä tapahtumana: se tarjoaa mahdollisuuksia lisätä yrityksen tunnettuutta, esitellä brändejä laajalle kävijäkunnalle, tavoittaa kuluttajia, jotka eivät välttämättä muuten löytäisi brändejä sekä verkostoitua alan toimijoiden kanssa. Lifestyle-konseptille on kysyntää ja paikka yritysten markkinointistrategiassa.
Tutkimuksissa nousseiden trendi-ilmiöiden, näkemysten ja toiveiden pohjalta tehty Lifestyle-alueen konseptisuunnitelma antaa valmiudet kehittää brändiä oikeaan suuntaan. Visioivan konseptisuunnitelman perusteella listattiin toimenpide-ehdotuksia, joiden tarkoituksena on auttaa projektitiimiä valitsemaan erottuvuustekijät sekä muotoilemaan brändivision ja -strategian. Ehdotuksia voidaan hyödyntää myös tuotekonseptin tarkemmassa määrittelyssä, Lifestyle-alueen brändimarkkinoinnin kehittämisessä sekä tuotekehityksessä.
Markkinatutkimuksessa keskityttiin futuristi Elina Hiltusen esittämien tulevaisuuden trendien tulkintaan ja pohdintaan siitä, miten hiljaisia signaaleja ja ilmiöitä voidaan hyödyntää tapahtuma-alalla. Hiltusen trendikoosteesta nousi esiin kymmenen trendiä, jotka ovat sovellettavissa Lifestyle-konseptiin. Markkinatutkimuksesta puolestaan selvisi, miten asiakkaat ja alan muut vaikuttajat näkevät lifestyle-käsitteen ja miten se ilmenee lifestyle-henkisessä tapahtumassa: lifestyle on elämäntapa, jossa tarjolla olevista monipuolisista, mutta persoonallisista vaihtoehdoista voi henkilökohtaisilla valinnoilla kehittää omaa identiteettiä, elämäntapaa ja tyyliä. Lifestyle-messualueelle toivottiin ennen kaikkea virkistymismahdollisuuksia, pientuottajien ruoka- ja juomatarjoilua, ekologisia ja tyylikkäitä osastoratkaisuja sekä positiivista ilmapiiriä ja lämminhenkistä palvelua.
Muoti- ja Koru & kello -messut nähdään alalle merkittävänä tapahtumana: se tarjoaa mahdollisuuksia lisätä yrityksen tunnettuutta, esitellä brändejä laajalle kävijäkunnalle, tavoittaa kuluttajia, jotka eivät välttämättä muuten löytäisi brändejä sekä verkostoitua alan toimijoiden kanssa. Lifestyle-konseptille on kysyntää ja paikka yritysten markkinointistrategiassa.
Tutkimuksissa nousseiden trendi-ilmiöiden, näkemysten ja toiveiden pohjalta tehty Lifestyle-alueen konseptisuunnitelma antaa valmiudet kehittää brändiä oikeaan suuntaan. Visioivan konseptisuunnitelman perusteella listattiin toimenpide-ehdotuksia, joiden tarkoituksena on auttaa projektitiimiä valitsemaan erottuvuustekijät sekä muotoilemaan brändivision ja -strategian. Ehdotuksia voidaan hyödyntää myös tuotekonseptin tarkemmassa määrittelyssä, Lifestyle-alueen brändimarkkinoinnin kehittämisessä sekä tuotekehityksessä.