Vaasan Kirkkoapteekki edelläkävijänä : tuottavuutta kosmetiikanmyyntiin markkinoinnin uudistuksilla
Muittari, Miia (2015)
Muittari, Miia
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721245
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä toteutettiin markkinoinnin uudistus Vaasan Kirkkoapteekkiin. Päätavoitteena oli kosmetiikan myynnin kasvattaminen käyttämällä markkinointimixiä.
Työ lähti liikkeelle kokonaisvaltaisesta kartoituksesta, jossa selvitettiin tietoa asiakkaista, yrityksestä ja sen henkilökunnasta, menneistä markkinointitoimenpiteistä sekä tulevaisuuden visioista. Erilaisia menetelmiä hyödyntäen kartoitettiin ja rajattiin toteutettavat markkinoinnin uudistukset, joiden avulla pyrittiin kohti tavoitteetta.
Kosmetiikkaviikko-tapahtuma oli suunnitteilla jo ennen toimeksiantoa, mutta sen sisältöön kaivattiin vielä ideoita. Tapahtumaan ideoitiin houkuttelevaa ja viihdepainotteista sisältöä tukemaan asiasisältöä.
Pyrkimyksenä oli tuoda apteekin kosmetiikkatuotteita ja kosmetiikkaosaamista enemmän ihmisten tietouteen. Tähän valikoitui suunnittelun tuloksena sosiaalisen median vaikuttajien hyödyntäminen äänitorvina. Heidän avullaan viestit tavoittivat laajan ryhmän potentiaalisia asiakkaita.
Yhteistyökumppaneina toimi valikoitu ryhmä bloggaajia, joille järjestettiin Vaasan Kirkkoapteekin blogi-ilta, jossa tiedotettiin bloggaajia apteekin kosmetiikkaosaamisesta. Muita yhteistöitä oli tunnetun Instagram-vaikuttajan Hanna Skåtarin kanssa toteutettu yhteistyö sekä lehdistön julkaisemat artikkelit apteekin edistyksellisyydestä kosmetiikan ja sosiaalisen median suhteen.
Markkinointiuudistukseen liittyi olennaisesti myös markkinointikanavien uudistus. Sosiaalisesta mediasta tehtiin yksi apteekin pääkanavista ja sen sisältöä paranneltiin, jotta se olisi visuaalisempaa, houkuttelevampaa ja tehokkaampaa.
Työ lähti liikkeelle kokonaisvaltaisesta kartoituksesta, jossa selvitettiin tietoa asiakkaista, yrityksestä ja sen henkilökunnasta, menneistä markkinointitoimenpiteistä sekä tulevaisuuden visioista. Erilaisia menetelmiä hyödyntäen kartoitettiin ja rajattiin toteutettavat markkinoinnin uudistukset, joiden avulla pyrittiin kohti tavoitteetta.
Kosmetiikkaviikko-tapahtuma oli suunnitteilla jo ennen toimeksiantoa, mutta sen sisältöön kaivattiin vielä ideoita. Tapahtumaan ideoitiin houkuttelevaa ja viihdepainotteista sisältöä tukemaan asiasisältöä.
Pyrkimyksenä oli tuoda apteekin kosmetiikkatuotteita ja kosmetiikkaosaamista enemmän ihmisten tietouteen. Tähän valikoitui suunnittelun tuloksena sosiaalisen median vaikuttajien hyödyntäminen äänitorvina. Heidän avullaan viestit tavoittivat laajan ryhmän potentiaalisia asiakkaita.
Yhteistyökumppaneina toimi valikoitu ryhmä bloggaajia, joille järjestettiin Vaasan Kirkkoapteekin blogi-ilta, jossa tiedotettiin bloggaajia apteekin kosmetiikkaosaamisesta. Muita yhteistöitä oli tunnetun Instagram-vaikuttajan Hanna Skåtarin kanssa toteutettu yhteistyö sekä lehdistön julkaisemat artikkelit apteekin edistyksellisyydestä kosmetiikan ja sosiaalisen median suhteen.
Markkinointiuudistukseen liittyi olennaisesti myös markkinointikanavien uudistus. Sosiaalisesta mediasta tehtiin yksi apteekin pääkanavista ja sen sisältöä paranneltiin, jotta se olisi visuaalisempaa, houkuttelevampaa ja tehokkaampaa.