Kuvataiteen käyttö kiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi esikoulussa
Shinarakis, Afroditi; Salminen, Iina (2015)
Shinarakis, Afroditi
Salminen, Iina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721185
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on kuvataiteen käyttö kiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi esikoulussa. Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa on toimintatutkimuksen piirteitä. Opinnäytetyössämme lähdimme selvittämään, voiko kuvataidetta käyttää psykososiaalisena, sosiaalipedagogisena menetelmänä, kun kyseessä on esikouluikäisten lasten kiusaaminen ja sen ennaltaehkäisy. Opinnäytetyössämme on teoreettinen osuus sekä raportti toiminnallisesta osuudestamme.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia, voisiko kuvataidemenetelmää käyttää kiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi esikouluikäisten kanssa. Tavoitteenamme oli kasvattaa lasten itsetuntemusta kuvataiteen avulla ja sitä kautta vaikuttaa lasten asenteisiin ja tapaan kohdata muut ihmiset. Toteutimme kuusi toimintakertaa, joissa käytimme kuvataidemenetelmää erilaisten aiheiden avaamiseen. Kohderyhmämme oli kuusi esikouluikäistä lasta yhdestä päiväkodin esiopetusryhmästä. Järjestimme toimintakertoja kaksi kertaa viikossa kolmen viikon ajan.
Opinnäytetyömme teoreettisessa osassa avaamme teoriaa aiheista: kuvataide, esikouluikäiset sekä kiusaaminen. Teorian lisäksi avaamme tutkimuksemme tarkoituksen, toiminnallisen osuuden, kerättyä aineistoa ja tuloksia sekä opinnäytetyömme eettisyyttä. Toiminnallisessa osuudessa kerromme yksitellen toimintakerroista ja niiden kulusta. Tekstiä elävöittääksemme käytimme lasten tekemiä töitä sekä ajatuksia, joita heille syntyi toimintakerroilla.
Opinnäytetyön tulos oli, että kuvataidemenetelmä toimi aiheitamme käsiteltäessä esikouluikäisten lasten kanssa. Tutkimusongelmaan saatiin osittainen vastaus, sillä ei voi tarkasti tietää tai mitata sitä, miten vaikutimme esikoululaisten asenteisiin. Opinnäytetyö suunniteltiin ja toteutettiin eettisten periaatteiden mukaisesti. Toimintaan osallistuneiden lasten henkilöllisyys ei tule ilmi opinnäytetyössä, eikä päiväkodin nimeä kerrota. Opinnäytetyössä on myös pohdittu meidän ammatillista kasvua.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia, voisiko kuvataidemenetelmää käyttää kiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi esikouluikäisten kanssa. Tavoitteenamme oli kasvattaa lasten itsetuntemusta kuvataiteen avulla ja sitä kautta vaikuttaa lasten asenteisiin ja tapaan kohdata muut ihmiset. Toteutimme kuusi toimintakertaa, joissa käytimme kuvataidemenetelmää erilaisten aiheiden avaamiseen. Kohderyhmämme oli kuusi esikouluikäistä lasta yhdestä päiväkodin esiopetusryhmästä. Järjestimme toimintakertoja kaksi kertaa viikossa kolmen viikon ajan.
Opinnäytetyömme teoreettisessa osassa avaamme teoriaa aiheista: kuvataide, esikouluikäiset sekä kiusaaminen. Teorian lisäksi avaamme tutkimuksemme tarkoituksen, toiminnallisen osuuden, kerättyä aineistoa ja tuloksia sekä opinnäytetyömme eettisyyttä. Toiminnallisessa osuudessa kerromme yksitellen toimintakerroista ja niiden kulusta. Tekstiä elävöittääksemme käytimme lasten tekemiä töitä sekä ajatuksia, joita heille syntyi toimintakerroilla.
Opinnäytetyön tulos oli, että kuvataidemenetelmä toimi aiheitamme käsiteltäessä esikouluikäisten lasten kanssa. Tutkimusongelmaan saatiin osittainen vastaus, sillä ei voi tarkasti tietää tai mitata sitä, miten vaikutimme esikoululaisten asenteisiin. Opinnäytetyö suunniteltiin ja toteutettiin eettisten periaatteiden mukaisesti. Toimintaan osallistuneiden lasten henkilöllisyys ei tule ilmi opinnäytetyössä, eikä päiväkodin nimeä kerrota. Opinnäytetyössä on myös pohdittu meidän ammatillista kasvua.