A Sports Event's Direct Economic Impact on a Host City : Case: FIVB Volleyball Men's World Championship Poland 2014
Latva-Lusa, Hanna (2015)
Latva-Lusa, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620990
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia suomalaisten ja puolalaisten katsojien kulutuseroja lentopallon MM-kisojen 2014 aikana sekä arvioida suomalaisten katsojien suoraa taloudellista vaikutusta isäntäkaupunki Katowicelle. Lisäksi tarkasteltiin sitä, onko puolalaisten katsojien kulutuksessa eroja isäntäkaupungista riippuen.
Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2014 lentopallon MM-kisojen aikana Puolan Katowicessa ja Gdanskissa. Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeilla mo-lempien isäntäkaupunkien tapahtuma-alueella. Haastatteluja tehtiin kaikkien maiden katsojille, mutta opinnäytetyössä keskityttiin vain suomalaisiin ja puolalaisiin katsojiin. Suomalaiset katsojat haastateltiin Katowicessa ja puolalaiset katsojat molemmissa isäntäkaupungeissa.
Tutkimuksen tulokset näyttivät, että suomalaisten ja puolalaisten katsojien kulutuksessa oli suuria eroja. Suurimmat erot ilmenivät majoituskuluissa, joihin suomalaiset kuluttivat rahaa eniten. Puolalaiset kuluttivat eniten rahaa ottelulippuihin. Heidän ottelulippujen kulutuksessaan oli suuri ero isäntäkaupungista riippuen. Molempien maiden katsojista eniten rahaa kuluttivat yli 40-vuotiaat. Suomalaiskatsojien suora taloudellinen vaikutus Katowicel-le arvioitiin olevan 2,139 M€. Suomalaisten kulutus majoitukseen ja shoppailuun toi merkittävimmät taloudelliset vaikutukset isäntäkaupungille.
Tulevaisuudessa tulee jatkaa suurien lentopallotapahtumien suorien taloudellisten vaikutuksien tutkimista. Suomalaisten lentopallokatsojien kulutusta tulee tulevaisuudessa tutkia lisää ja verrata sitä Suomessa vuonna 2019 mahdollisesti järjestettäviin lentopallon EM-kisoihin, joissa suomalaiset olisivat paikallisia asukkaita ja kotimaisia turisteja.
Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2014 lentopallon MM-kisojen aikana Puolan Katowicessa ja Gdanskissa. Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeilla mo-lempien isäntäkaupunkien tapahtuma-alueella. Haastatteluja tehtiin kaikkien maiden katsojille, mutta opinnäytetyössä keskityttiin vain suomalaisiin ja puolalaisiin katsojiin. Suomalaiset katsojat haastateltiin Katowicessa ja puolalaiset katsojat molemmissa isäntäkaupungeissa.
Tutkimuksen tulokset näyttivät, että suomalaisten ja puolalaisten katsojien kulutuksessa oli suuria eroja. Suurimmat erot ilmenivät majoituskuluissa, joihin suomalaiset kuluttivat rahaa eniten. Puolalaiset kuluttivat eniten rahaa ottelulippuihin. Heidän ottelulippujen kulutuksessaan oli suuri ero isäntäkaupungista riippuen. Molempien maiden katsojista eniten rahaa kuluttivat yli 40-vuotiaat. Suomalaiskatsojien suora taloudellinen vaikutus Katowicel-le arvioitiin olevan 2,139 M€. Suomalaisten kulutus majoitukseen ja shoppailuun toi merkittävimmät taloudelliset vaikutukset isäntäkaupungille.
Tulevaisuudessa tulee jatkaa suurien lentopallotapahtumien suorien taloudellisten vaikutuksien tutkimista. Suomalaisten lentopallokatsojien kulutusta tulee tulevaisuudessa tutkia lisää ja verrata sitä Suomessa vuonna 2019 mahdollisesti järjestettäviin lentopallon EM-kisoihin, joissa suomalaiset olisivat paikallisia asukkaita ja kotimaisia turisteja.