Päiväkodin ja lastensuojelun yhteistyön kehittäminen ehkäisevässä vaiheessa
Charalambous, Piritta; Laurila, Marjukka (2015)
Charalambous, Piritta
Laurila, Marjukka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420649
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli selvittää, millaista yhteistyötä päiväkotien ja lastensuojelun välillä on ehkäisevässä vaiheessa ja miksi ja miten yhteistyötä tulisi kehittää. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat ehkäisevä työ, päiväkoti ja monialainen yhteistyö. Uudistunut sosiaalihuoltolaki on myös huomioitu tutkimusta tehtäessä. Opinnäytetyön tilaaja oli Nokian kaupunki, joka haluaa kehittää poikkihallinnollista verkostoyhteistyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa kohderyhmänä olivat Nokian päiväkotien varhaiskasvatuksen työntekijät. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselylomaketutkimuksena, ja se lähetettiin 20 päiväkodille, joista 10 työntekijää vastasi kyselyyn. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Vastausten käsittelyyn käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimukseen osallistuneet kokivat yhteistyötä olevan ehkäisevässä vaiheessa päiväkodin ja lastensuojelun välillä vaihtelevasti. Yhteistyö toteutui parhaiten päiväkodissa, jossa toimi varhaiskasvatuksen perhetyöntekijä. Varhaiskasvatuksen työntekijät kokivat, että parantamalla yhteistyötä ehkäisevässä vaiheessa voitaisiin estää ongelmien kasvaminen perheissä ja oman työn kuormittavuus pienenisi. Ehkäisevän lastensuojelun työnkuvan saattaminen perheiden tietoisuuteen nähtiin hyvin tärkeänä luottamuksen rakentumiselle. Vastaajien mukaan päiväkodin ja lastensuojelun välisessä tiedonkulussa oli kehitettävää.
Hyvän yhteistyön luominen ei vaadi suuria muutoksia. Päiväkodeissa yhteistyötä voitaisiin tehdä esimerkiksi perhetyöntekijän kanssa, jolloin vanhempien olisi helppo hyväksyä perhetyöntekijä varhaiskasvatussuunnitelmakeskusteluihin, koska hän olisi heille tuttu. Vaikuttaa siltä, että moni vanhempi tarvitsee tukea kasvatuksellisiin haasteisiin. Tuen tarjoaminen kasvattaisi hetkellisesti kunnan menoeriä, mutta todennäköisesti hyvällä yhteistyöllä päiväkodin ja lastensuojelun välillä päästäisiin hyviin tuloksiin perhe ja työntekijähyvinvoinnissa ja voitaisiin ennaltaehkäistä syrjäytymistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa kohderyhmänä olivat Nokian päiväkotien varhaiskasvatuksen työntekijät. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselylomaketutkimuksena, ja se lähetettiin 20 päiväkodille, joista 10 työntekijää vastasi kyselyyn. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Vastausten käsittelyyn käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimukseen osallistuneet kokivat yhteistyötä olevan ehkäisevässä vaiheessa päiväkodin ja lastensuojelun välillä vaihtelevasti. Yhteistyö toteutui parhaiten päiväkodissa, jossa toimi varhaiskasvatuksen perhetyöntekijä. Varhaiskasvatuksen työntekijät kokivat, että parantamalla yhteistyötä ehkäisevässä vaiheessa voitaisiin estää ongelmien kasvaminen perheissä ja oman työn kuormittavuus pienenisi. Ehkäisevän lastensuojelun työnkuvan saattaminen perheiden tietoisuuteen nähtiin hyvin tärkeänä luottamuksen rakentumiselle. Vastaajien mukaan päiväkodin ja lastensuojelun välisessä tiedonkulussa oli kehitettävää.
Hyvän yhteistyön luominen ei vaadi suuria muutoksia. Päiväkodeissa yhteistyötä voitaisiin tehdä esimerkiksi perhetyöntekijän kanssa, jolloin vanhempien olisi helppo hyväksyä perhetyöntekijä varhaiskasvatussuunnitelmakeskusteluihin, koska hän olisi heille tuttu. Vaikuttaa siltä, että moni vanhempi tarvitsee tukea kasvatuksellisiin haasteisiin. Tuen tarjoaminen kasvattaisi hetkellisesti kunnan menoeriä, mutta todennäköisesti hyvällä yhteistyöllä päiväkodin ja lastensuojelun välillä päästäisiin hyviin tuloksiin perhe ja työntekijähyvinvoinnissa ja voitaisiin ennaltaehkäistä syrjäytymistä.