Future-oriented approach for service concept innovation
Kytö, Antti (2015)
Kytö, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420626
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia miten tulevaisuus-suuntautunut palvelujen innovointiprosessimalli sopii yhteishankkeelle. Perinteisten suurten IT-yritysten tulee omaksua uusia menettelytapoja sekä palvelujen innovointi strategioita pärjätäkseen nopeasti muuttuvassa globaalissa liiketoimintaympäristössä, uusien kasvuyritysten mullistaessa markkinoita.
Opinnäytetyön tavoitteena on uusien palvelukonseptien innovointi sekä yritysasiakkaan sitouttaminen konseptien jatkokehittämiseen. Kaksi yritystä soveltaa kokeellisesti yhteisyritystoimintamallia saavuttaakseen asetetut tavoitteet.
Opinnäytetyö esittelee, omaksuu ja hyödyntää palvelujen markkinointiteorian palvelupainotteisen logiikan, uusien palvelujen kehittämisen ja tulevaisuusajattelun avainkäsitteitä. Työ esittelee valitun innovointiprosessimallin sekä valitut useita tutkimuksellisia kehitysmenetelmiä ja -työkaluja tarjotakseen luotettavan, ymmärrettävän ja siirrettävän empiirisen tutkielman yhteishankkeen kontekstissa.
Empiirinen osa käsittelee keskeiset tutkimushavainnot, jotka kerättiin liiketoimintaympäristöstä sekä ympäröivästä maailmasta. Tulkittuja havaintoja hyödynnettiin ennakoinnissa ja uusien palvelujen visioinnissa. Visioita mallinnettiin, havainnollistettiin, tarinallistettiin, kommunikoitiin sekä prototypoitiin yhdessä päättäjien kanssa, jotta tulevaisuuden palvelukokemukset olisivat suotavia keskeisten ihmisten kannalta. Keskeisinä tavoitteina olivat myös liiketoiminnallisesti ja teknisesti toteuttamiskelpoiset palveluinnovaatiot.
Yhteinen prosessi tuotti viisi alustavaa palvelukonseptia, joista kaksi todettiin luottamuksellisiksi. Muut palvelukonseptit olivat mukava kohtaaminen, joukkorahoitus ja joukkosijoitus. Lisäksi kolmekymmentäkaksi palveluluonnosta jäi jatkokehitettäviksi. Myös kolme uutta finanssialan nousevaa trendiä havaittiin ennakoinnin aikana.
Työ antaa viitteitä, että innovointiprosessimalli, ihmiskeskeinen muotoiluajattelu ja tulevaisuusajattelu tarjoavat piileviä mahdollisuuksia kestävien tulevaisuuspalvelujen muotoiluun yhteishankkeiden kontekstissa. Ihmiskeskeisyyttä tulee korostaa innovointiprosessissa. Kyseinen havainto tukee täysin innovointiprosessimallin muotoilu- ja tulevaisuusajattelun teoreettista perustaa. Hankkeen suurin haaste oli sitouttaa omistaja-asiakkaat sekä sisäiset päätöksentekijät jatkuvan palvelumuotoiluprosessin luomiseksi.
Työn lopussa tarjotaan kehitysehdotuksia strategisen liiketoiminnan kehittämiseksi, sekä kestävän asiakaskeskeisen liiketoiminnallisen kulttuurin luomiseksi, niin yrityksissä itsessään kuin yhteishankkeissakin. Työn tuottamia havaintoja tarjotaan vastaavien suurten perinteisten IT-yritysten hyödynnettäväksi, auttaakseen niitä kehittymään palvelulähtöisiksi, ihmiskeskeisiksi ja innovatiivisiksi yrityskulttuureiksi sekä edelläkävijöiksi.
Avainsanat: ennakointi, innovointi, muotoiluajattelu, palvelukonsepti, palvelumuotoilu, service-dominant logic, tulevaisuusajattelu, yhteishanke, yhteisyritys
Opinnäytetyön tavoitteena on uusien palvelukonseptien innovointi sekä yritysasiakkaan sitouttaminen konseptien jatkokehittämiseen. Kaksi yritystä soveltaa kokeellisesti yhteisyritystoimintamallia saavuttaakseen asetetut tavoitteet.
Opinnäytetyö esittelee, omaksuu ja hyödyntää palvelujen markkinointiteorian palvelupainotteisen logiikan, uusien palvelujen kehittämisen ja tulevaisuusajattelun avainkäsitteitä. Työ esittelee valitun innovointiprosessimallin sekä valitut useita tutkimuksellisia kehitysmenetelmiä ja -työkaluja tarjotakseen luotettavan, ymmärrettävän ja siirrettävän empiirisen tutkielman yhteishankkeen kontekstissa.
Empiirinen osa käsittelee keskeiset tutkimushavainnot, jotka kerättiin liiketoimintaympäristöstä sekä ympäröivästä maailmasta. Tulkittuja havaintoja hyödynnettiin ennakoinnissa ja uusien palvelujen visioinnissa. Visioita mallinnettiin, havainnollistettiin, tarinallistettiin, kommunikoitiin sekä prototypoitiin yhdessä päättäjien kanssa, jotta tulevaisuuden palvelukokemukset olisivat suotavia keskeisten ihmisten kannalta. Keskeisinä tavoitteina olivat myös liiketoiminnallisesti ja teknisesti toteuttamiskelpoiset palveluinnovaatiot.
Yhteinen prosessi tuotti viisi alustavaa palvelukonseptia, joista kaksi todettiin luottamuksellisiksi. Muut palvelukonseptit olivat mukava kohtaaminen, joukkorahoitus ja joukkosijoitus. Lisäksi kolmekymmentäkaksi palveluluonnosta jäi jatkokehitettäviksi. Myös kolme uutta finanssialan nousevaa trendiä havaittiin ennakoinnin aikana.
Työ antaa viitteitä, että innovointiprosessimalli, ihmiskeskeinen muotoiluajattelu ja tulevaisuusajattelu tarjoavat piileviä mahdollisuuksia kestävien tulevaisuuspalvelujen muotoiluun yhteishankkeiden kontekstissa. Ihmiskeskeisyyttä tulee korostaa innovointiprosessissa. Kyseinen havainto tukee täysin innovointiprosessimallin muotoilu- ja tulevaisuusajattelun teoreettista perustaa. Hankkeen suurin haaste oli sitouttaa omistaja-asiakkaat sekä sisäiset päätöksentekijät jatkuvan palvelumuotoiluprosessin luomiseksi.
Työn lopussa tarjotaan kehitysehdotuksia strategisen liiketoiminnan kehittämiseksi, sekä kestävän asiakaskeskeisen liiketoiminnallisen kulttuurin luomiseksi, niin yrityksissä itsessään kuin yhteishankkeissakin. Työn tuottamia havaintoja tarjotaan vastaavien suurten perinteisten IT-yritysten hyödynnettäväksi, auttaakseen niitä kehittymään palvelulähtöisiksi, ihmiskeskeisiksi ja innovatiivisiksi yrityskulttuureiksi sekä edelläkävijöiksi.
Avainsanat: ennakointi, innovointi, muotoiluajattelu, palvelukonsepti, palvelumuotoilu, service-dominant logic, tulevaisuusajattelu, yhteishanke, yhteisyritys