Kuortaneen Olympic Training Centerin harjoitusleirien markkinointi ja myynti eurooppalaisille huippu- ja kilpaurheilijoille kotimaisen incoming-toimiston kautta
Niiranen, Henna-Riikka (2015)
Niiranen, Henna-Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420614
Tiivistelmä
Urheilu- ja liikuntapalveluiden kansainvälinen vienti on ollut Suomessa vähäistä, koska ympärille tarvittaisiin laajempaa verkostoitumista. Toimeksiantajan, Kuortaneen Urheiluopiston valmennuskeskuksen, osaaminen ja olosuhteet ovat kansainvälistä tasoa. Työn tehtävänä oli kuvata, kuinka Kuortaneen Olympic Training Centerin harjoitusleirejä tulisi markkinoida ja myydä eurooppalaisille huippu- ja kilpaurheilijoille kotimaisen incoming-toimiston kautta. Tavoitteena oli lisätä toimeksiantajan tietoutta urheilutuotteiden markkinoinnin ja myynnin toimintatavoista kansainvälisillä markkinoilla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla syksyn 2015 aikana ja analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat urheilumatkatoimistot, joilla oli kokemusta sekä kotimaisista että ulkomaisista asiakkaista. Haastateltavana oli viisi eri toimistojen edustajaa. Haastatteluista yksi tehtiin kasvotusten ja pitkien välimatkojen vuoksi muut puhelinhaastatteluina.
Tutkimuksessa selvisi, että urheilutuotteiden markkinoinnissa suhdeverkostojen ja brändin merkitys on suuri. Kansainvälisille markkinoille lähdettäessä myynti- ja jakelukanavat ovat erilaiset, koska asiakkaan ja palvelun tuottajan välimatka on pidempi. Tuloksista ilmeni, että paras ratkaisu on incoming-toimiston kautta myyminen, koska sillä on valmiiksi tarvittavat suhdeverkostot.
Tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan tuotekonseptien kehittämisessä, uusien tuotteiden kansainvälisessä markkinoinnissa ja myynnissä sekä kansainvälisen yhteistyöverkoston rakentamisessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla syksyn 2015 aikana ja analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat urheilumatkatoimistot, joilla oli kokemusta sekä kotimaisista että ulkomaisista asiakkaista. Haastateltavana oli viisi eri toimistojen edustajaa. Haastatteluista yksi tehtiin kasvotusten ja pitkien välimatkojen vuoksi muut puhelinhaastatteluina.
Tutkimuksessa selvisi, että urheilutuotteiden markkinoinnissa suhdeverkostojen ja brändin merkitys on suuri. Kansainvälisille markkinoille lähdettäessä myynti- ja jakelukanavat ovat erilaiset, koska asiakkaan ja palvelun tuottajan välimatka on pidempi. Tuloksista ilmeni, että paras ratkaisu on incoming-toimiston kautta myyminen, koska sillä on valmiiksi tarvittavat suhdeverkostot.
Tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan tuotekonseptien kehittämisessä, uusien tuotteiden kansainvälisessä markkinoinnissa ja myynnissä sekä kansainvälisen yhteistyöverkoston rakentamisessa.