Ikääntyneiden käyttökokemuksia hyvinvoinnin tarjottimen sisällöstä
Kunelius, Iiris; Pohjanvirta, Leena (2015)
Kunelius, Iiris
Pohjanvirta, Leena
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420601
Tiivistelmä
Suomen väestörakenne on muuttumassa ja huoltosuhde tulee kasvamaan voimakkaasti aina vuoteen 2035 asti. Resurssit eivät riitä kaikkien ikääntyneiden palvelutarpeiden tyydyttämiseen. Tärkeä keino kohdentaa resurssit niitä eniten tarvitseville on keskittyminen ennaltaehkäisyyn erilaisten etäpalvelujen, -neuvonnan ja ohjauksen sekä hyvinvointiteknologian hyödyntämisellä. Yksi näistä teknologiaratkaisuista on Avaus–hankkeen Oulun kaupungin internetsivuille kehittämä ikääntyneiden hyvinvoinnin tarjotin. Tarjottimen tarkoituksena on lisätä ammattilaisten ja kuntalaisten tietoisuutta olemassa olevista palveluista kokoamalla yhteen yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin toimijoiden tuomat palvelut ja toiminnot. Tarjottimella olevat osa-alueet ovat hyvinvointi ja terveys, toimintaa ja yhteisöjä, apua arkeen sekä koottuja yhteystietoja. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Avaus-hanke.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla ikääntyneiden käyttökokemuksia hyvinvoinnin tarjottimen sisällön käytettävyydestä. Tutkimustehtävinä on selvittää ikääntyneiden kokemuksia hyvinvoinnin tarjottimen osa-alueista. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui neljä ikääntynyttä tiedonantajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelulla.
Tutkimustulosten mukaan hyvinvoinnin tarjottimen sisältö on hyödyllinen ikääntyneille, jotka osaavat käyttää tietokonetta ja tietävät hyvinvoinnin tarjottimesta. Hyvinvoinnin tarjotin mahdollistaa tiedonhakua. Tiedonantajat kuitenkin suosivat paikan päällä käymistä tai sinne soittamista verrattuna itsenäiseen tiedonhakuun. Kaikki tiedonantajat olivat tyytyväisiä tarjottimeen ja osa uskoi tutustuvansa itse lisää tarjottimeen. Kovin negatiivista palautetta ei yleisellä tasolla tullut mistään tarjottimen aiheesta eikä osa-alueesta, joitakin kohteita toivottiin tarjottimelle lisättävän.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla ikääntyneiden käyttökokemuksia hyvinvoinnin tarjottimen sisällön käytettävyydestä. Tutkimustehtävinä on selvittää ikääntyneiden kokemuksia hyvinvoinnin tarjottimen osa-alueista. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui neljä ikääntynyttä tiedonantajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelulla.
Tutkimustulosten mukaan hyvinvoinnin tarjottimen sisältö on hyödyllinen ikääntyneille, jotka osaavat käyttää tietokonetta ja tietävät hyvinvoinnin tarjottimesta. Hyvinvoinnin tarjotin mahdollistaa tiedonhakua. Tiedonantajat kuitenkin suosivat paikan päällä käymistä tai sinne soittamista verrattuna itsenäiseen tiedonhakuun. Kaikki tiedonantajat olivat tyytyväisiä tarjottimeen ja osa uskoi tutustuvansa itse lisää tarjottimeen. Kovin negatiivista palautetta ei yleisellä tasolla tullut mistään tarjottimen aiheesta eikä osa-alueesta, joitakin kohteita toivottiin tarjottimelle lisättävän.