Delaktighet och demokrati inom småbarnspedagogiken i Esbo : En produktutveckling
Mielonen, Lisa; Högnäs, Elin (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Mielonen, Lisa
Högnäs, Elin
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320478
Tiivistelmä
Osallisuus ja demokratia ovat ajankohtaisia käsitteitä varhaiskasvatuksessa. Olemme valinneet metodiksemme tuotekehityksen. Toimeksiantajamme on Esbo stads svenska bildningstjänster. Opinnäytetyömme on osana isompaa tilaustyötä joka kehittää kiusaamista ennaltaehkäisevää suunnitelmaa. Tuotteemme on 25 sivuinen esite joka on saatavilla elektronisessa muodossa. Tuote käsittelee sitä miten lasten osallisuutta ja demokratiaa voidaan lisätä Espoon kaupungin päiväkodeissa. Koko prosessin aikana meillä on ollut sosiaalipedagoginen näkökulma, siitä huolimatta meidän tavoitteenamme on ollut että tuoteeemme olisi käyttökelpoinen kaikille päiväkodissa työskenteleville ammattiryhmille. Opinnäytetyömme tavoitteena on antaa kuva siitä mitä osallisuus ja demokratia sisältävät päiväkodin
toiminnassa. Opinnäytetyössämme olemme halunneet vastata seuraaviin kysymyksiin:Mitä metodeja ja malleja voidaan käyttää jotta saataisiin edistettyä lasten osallisuutta ja demokratiaa Espoon kaupungin varhaiskasvatuksessa? Miten lapset voivat saada äänensä kuuluviin pienissä ja isoissa kysymyksissä toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin liittyen? Miten sosiaalipedagogista näkökulma voidaan soveltaa kysymyksiin jotka käsittelevät demokratiaa ja osallisuutta varhaiskasvatuksessa? Opinnäytetyössä on käytetty sosiaalipedagogista viitekehystä ja syvennytty käsitteisiin osallisuus ja demokratia. Kirjoittaessa olemme ottaneet huomioon kansainväliset ohjausasiakirjat ja linjaukset jotka ohjaavat ja muodostavat toiminnan päiväkodeissa. Olemme käyttäneet laajaa aineistoa luodaksemme mahdollisimman monipuolisen tuotteen. Rajataksemme materiaalia olemme keskittyneet lapsiin jotka ovat alle kouluiän ja lähteisiin pohjoismaista 2000-luvusta ylöspäin.
toiminnassa. Opinnäytetyössämme olemme halunneet vastata seuraaviin kysymyksiin:Mitä metodeja ja malleja voidaan käyttää jotta saataisiin edistettyä lasten osallisuutta ja demokratiaa Espoon kaupungin varhaiskasvatuksessa? Miten lapset voivat saada äänensä kuuluviin pienissä ja isoissa kysymyksissä toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin liittyen? Miten sosiaalipedagogista näkökulma voidaan soveltaa kysymyksiin jotka käsittelevät demokratiaa ja osallisuutta varhaiskasvatuksessa? Opinnäytetyössä on käytetty sosiaalipedagogista viitekehystä ja syvennytty käsitteisiin osallisuus ja demokratia. Kirjoittaessa olemme ottaneet huomioon kansainväliset ohjausasiakirjat ja linjaukset jotka ohjaavat ja muodostavat toiminnan päiväkodeissa. Olemme käyttäneet laajaa aineistoa luodaksemme mahdollisimman monipuolisen tuotteen. Rajataksemme materiaalia olemme keskittyneet lapsiin jotka ovat alle kouluiän ja lähteisiin pohjoismaista 2000-luvusta ylöspäin.