Yritys X:n uuden palvelun markkinatutkimus
Hurme, Irene (2015)
Hurme, Irene
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020222
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitkä ovat koiranomistajien mielestä tärkeimmät omi-naisuudet toimeksiantajayrityksen suunnittelemalle palvelulle. Toimeksiantajana toimi ohjelmisto-jen suunnittelua harjoittava Yritys X. Yritys X on suunnitellut palvelua, jonka avulla koiranomistaja voi seurata koiransa elämänrytmin muutoksia ja koiran toimintaa sekä pitkällä aikavälillä että re-aaliaikaisesti. Yritys X halusi tietää, onko koiralle joko tavallisen puhelun tai videopuhelun soitta-minen koiranomistajien mielestä kiinnostavaa ja löytyykö tiettyjä asiakassegmenttejä, jotka ovat kiinnostuneita palvelusta.
Markkinatutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui kyselytutkimuksesta, jonka tiedonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselyloma-ketta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 177 vastaajaa.
Tulosten mukaan koiralle tavallisen puhelun tai videopuhelun soittaminen kiinnostivat vastaajia vähiten. Liikeaktiivisuuden ja eri aktiviteettien mittaaminen kiinnosti vastaajia eniten.
Tulosten perusteella tehtyjen johtopäätösten mukaan ainakaan toistaiseksi Yritys X:n ei kannata käyttää kaikkia voimavarojaan koiralle soittamiseen, vaan jatkosuunnittelussa ja markkinoinnissa kannattaa keskittyä enemmän muiden ominaisuuksien esille tuomiseen. Ristiintaulukoinnin avulla tehdyn johtopäätöksen mukaan markkinointi kannattaa suunnata myös useamman koiran omista-ville ja useamman henkilön taloudessa asuville eikä vain yksin asuville yhden koiran omistajille, kuten Yritys X oli olettanut.
Markkinatutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui kyselytutkimuksesta, jonka tiedonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselyloma-ketta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 177 vastaajaa.
Tulosten mukaan koiralle tavallisen puhelun tai videopuhelun soittaminen kiinnostivat vastaajia vähiten. Liikeaktiivisuuden ja eri aktiviteettien mittaaminen kiinnosti vastaajia eniten.
Tulosten perusteella tehtyjen johtopäätösten mukaan ainakaan toistaiseksi Yritys X:n ei kannata käyttää kaikkia voimavarojaan koiralle soittamiseen, vaan jatkosuunnittelussa ja markkinoinnissa kannattaa keskittyä enemmän muiden ominaisuuksien esille tuomiseen. Ristiintaulukoinnin avulla tehdyn johtopäätöksen mukaan markkinointi kannattaa suunnata myös useamman koiran omista-ville ja useamman henkilön taloudessa asuville eikä vain yksin asuville yhden koiran omistajille, kuten Yritys X oli olettanut.