Independent Game Development
Mäkinen, Juha-Matti; Oinas, Juho Petteri (2015)
Mäkinen, Juha-Matti
Oinas, Juho Petteri
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920004
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tarkoitettu niin aloitteleville kuin jo edistyneemmillekin pelinkehittäjille. Opinnäytetyö käsittelee pelien teoriaa ja pelien kehittämistä. Opinnäytetyössä tutkitaan kaupallisten ja sitoutumattomasti kehitettyjen pelien eroavaisuuksia sekä työkaluja, joita käytetään pelinkehityksessä. Opinnäytetyössä tutkitaan tarvetta pelinkehityksen käsikirjalle ja sitä, miten pelejä kehitetään sitoutumattomassa ympäristössä.
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia pelinkehitystä, jota tarkastellaan taustatiedon avulla. Tavoitteena oli luoda käsikirja olemassa olevien töiden, kirjallisuuden ja käytännöllisen pelinkehityksen avulla. Käsikirjaa voidaan käyttää pelinkehityksessä. Tavoitteena oli myös tehdä pelin prototyyppi ja kuvailla sen tekeminen osana opinnäytetyötä.
Opinnäytetyö sisältää pelinkehityksen, testauksen, ideoinnin ja kehitysprojektin. Opinnäytetyö ei käsittele rahoitusta, markkinointia, julkaisua, tai sitoutumattoman ohjelmiston ylläpitoa. Opinnäytetyössä oletetaan, että sitoutumattomat pelit eivät ole hyvin tunnettuja lukijalle ennestään, siksi joitakin käsitteitä on selitetty perusteellisemmin.
Opinnäytetyö pohjautuu kirjallisuuteen, videoihin ja aiheeseen liittyviin tutkimuksiin. Rakentavaa ja tutkivaa tutkimustapaa on käytetty opinnäytetyössä syvemmän ymmärryksen saavuttamiseksi siitä, mitä pelinkehitys on ja mikä on pelinkehitysympäristö kokonaisuudessaan. Opinnäytetyön lopputuloksena on käsikirjan avulla kehitetty prototyyppi ja käsikirja alkeelliselle pelinkehitykselle, jota voidaan käyttää sitoutumattomassa pelinkehityksessä oppaana.
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia pelinkehitystä, jota tarkastellaan taustatiedon avulla. Tavoitteena oli luoda käsikirja olemassa olevien töiden, kirjallisuuden ja käytännöllisen pelinkehityksen avulla. Käsikirjaa voidaan käyttää pelinkehityksessä. Tavoitteena oli myös tehdä pelin prototyyppi ja kuvailla sen tekeminen osana opinnäytetyötä.
Opinnäytetyö sisältää pelinkehityksen, testauksen, ideoinnin ja kehitysprojektin. Opinnäytetyö ei käsittele rahoitusta, markkinointia, julkaisua, tai sitoutumattoman ohjelmiston ylläpitoa. Opinnäytetyössä oletetaan, että sitoutumattomat pelit eivät ole hyvin tunnettuja lukijalle ennestään, siksi joitakin käsitteitä on selitetty perusteellisemmin.
Opinnäytetyö pohjautuu kirjallisuuteen, videoihin ja aiheeseen liittyviin tutkimuksiin. Rakentavaa ja tutkivaa tutkimustapaa on käytetty opinnäytetyössä syvemmän ymmärryksen saavuttamiseksi siitä, mitä pelinkehitys on ja mikä on pelinkehitysympäristö kokonaisuudessaan. Opinnäytetyön lopputuloksena on käsikirjan avulla kehitetty prototyyppi ja käsikirja alkeelliselle pelinkehitykselle, jota voidaan käyttää sitoutumattomassa pelinkehityksessä oppaana.